آبشار راین

آبشار راین

آبشار راین در موقعیت جغرافیایی E571754 N293306 در استان کرمان واقع است. راین شهری است تاریخی و توریستی در استان کرمان و در دامنه کوه هزار. این شهر مرکز بخش راین از توابع شهرستان کرمان است و در جنوب شرقی کرمان قرار گرفته‌است.شهرراین یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می‌شود. کوه هزار مرتفع‌ترین قله جنوب ایران است. روستاهای دامنه کوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی می‌باشند. مرتفع‌ترین روستای مسکونی ایران، روستای باب زنگی با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر در کوه هزار قرار دارد.



این آبشار که به نام « زر رود » هم شناخته می‌شود در 14 کیلومتری جنوب غربی راین و بر دامنه‌های جبهه‌ی شرقی کوه هزار فرو می‌ریزد. آبشار زر رود از ریزش رودخانه ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می‌یابد. آبشار راین طی 4 مرحله فرو می‌ریزد که مرحله‌ی اول 3 متر و پس از آن 4 متر ، مرحله سوم از لبه پرتگاه تا نقطه ای که سنگ بزرگی در دیواره‌ها قفل شده و مرحله‌ی بعد ریزش از سنگ بزرگ تا کف سنگی حوضچه‌ی آبشار و پخش آب بر دیواره سنگی شیب دار و حرکت در لابه لای بیدها و کناره‌ی دیواره بلند سنگی می‌باشد.



به دلیل وجود شیاری در محل ریزش آب ، حرکت نمودن در پشت آبشار و لذت بردن از خنکای ذرات آب تجربه ای مثال زدنی را بوجود می‌آورد که این تجربه در زمستان تبدیل به یخ نوردی ساده و هیجان آور می‌گردد. همچنین مسیر اصلی صعود ، به قله از دامنه روبروی آبشار آغاز می‌شود. مسیر حرکت تا ارتفاع 3 هزارو 200 متری در حاشیه‌ی رودخانه ادامه دارد و پونه‌ها و گل‌های وحشی طول راه را در بر گرفته اندخاطرنشان کرد: این صحنه یکی از زیبا‌ترین و شکوهمندترین مسیرهای کوهپیایی استان کرمان را بوجود آورده است.
آبشار راین
آبشار راین
آبشار راین
آبشار راین
آبشار راین

عباس صمدی

عباس صمدی چهارشنبه 22 مهر 94 - 12:46

من امسال رفتم و خیلی هم خوش گذشت اما متاسفانه کم آب‌تر شده اما همچنان زیباست

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]