مهاجرت تحصیلی به انگلستان، ترکیه یا کانادا؟!

مهاجرت تحصیلی به انگلستان، ترکیه یا کانادا؟!

هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند. این امر در کشور ما ایران، نیز متداول است و تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی به دلایلی مانند عدم قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر، نیاز به امکانات علمی و رفاه تحصیلی بیش‌تر، تحصیل در برترین دانشگاه‌های دنیا و تضمین کاریابی بهتر در هرجای دنیا پس از فارغ‌التحصیلی، مایل به مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور هستند. از طرفی انتخاب کشور مورد نظر برای ادامه تحصیل، رشته و دانشگاه، مسائل مهمی هستند که همواره سوال اصلی افراد علاقمند به تحصیل در خارج از کشور قرار می‌گیرد.در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و شرایط تحصیل در کشورهای انگلستان، ترکیه و کانادا آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تحصیل در انگلستان

مهاجرت تحصیلی به انگلستان، ترکیه یا کانادا؟!

تحصیل در انگلستان در مقاطع مختلف تحصیلی در سال های اخیر با استقبال چشمگیری همراه بوده است. تحصیل در مدارس، کالج ها و دانشگاه های انگلستان مورد توجه بسیاری از افراد مشتاق به ادامه ی تحصیل می باشد. تحصیل در انگلیس یعنی تحصیل در کشوری که یکی از برترین سیستم های آموزشی دنیا را دارد. سیستم آموزش عالی انگلستان از بهترین نظام‌های آموزشی جهان به شمار می‌رود و همواره در رده‌بندی‌های جهانی موفق به کسب جایگاه‌های بسیار خوبی شده‌است. مدرکی که از دانشگاه‌های انگلستان اخد شده باشد، برای کارفرمایان، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی در هر نقطه از جهان معتبر بوده و ارزش خاص خود را خواهد داشت. بنابراین اگر یکی از اهداف اصلی از ادامه تحصیل را یافتن شغلی مناسب و زندگی در کشوری پیشرفته درنظر بگیریم، بی‌تردید انگلیس و مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها است. از طرفی به نقل از مؤسسۀ QS در سال ۲۰۲۰، انگلستان با داشتن ۳۶ دانشگاه در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبۀ دوم را در زمینۀ استخدام فارغ التحصیلان به‌دست آورده است.

مدت دوره‌های تحصیلی در مقاطع مختلف در انگلستان عموما کمتر از دوره‌های مشابه در کشورهای دیگر است به طوری که دوره کارشناسی ۳ سال و کارشناسی ارشد در انگلستان تنها ۱ سال به درازا می‌کشد که این مساله خود از لحاظ شهریه و هزینه زندگی به نفع دانشجویان می باشد. انگلستان با کسب رضایت بیش از ۹۰ درصد از دانشجویانش در حوزۀ تجربیات دوران دانشجویی در میان کشورهای انگلیسی‌زبان موفق به کسب بیشترین امتیاز در حوزۀ رضایتمندی دانشجویان خارجی شده‌ است و دانشجویان بین‌المللی محیط تحصیل در انگلیس را بسیار پویا و ایده‌آل برای تحقیق توصیف می‌کنند. سوالی که شاید دغدغه بیشتر دانشجویان باشد این است که آیا حین تحصیل و بعد از تحصیل در انگلستان می توان کار کرد؟ در پاسخ باید گفت بله، بر اساس قانون، دانشجویان خارجی حین تحصیل بصورت پاره وقت 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت و همچنین بعد از تصویب قانون در سال 2020 به مدت 2 سال بعد از تحصیل هم فرصت کار تمام وقت دارند، این فرصت مجددا تمدید می شود تا به اقامت دائم دست یابند.

تحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به انگلستان، ترکیه یا کانادا؟!

تحصیل در ترکیه بنا به دلایل فراوانی این روزها مورد توجه افراد زیادی از سرتاسر دنیا به ویژه جوانان جویای تحصیل و دانش کشورمان قرار گرفته است. از این دلایل می توان به کیفیت آموزشی بالا، هزینه های زندگی پایین، هم سو بودن کیفیت آموزشی با استانداردهای جهانی، آداب و رسوم مشترک و همزبانی اشاره کرد. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه پیرو توافق‌نامه بولونیا هستند و دوره‌های تحصیلی خود را مطابق با اروپا یکسان‌سازی می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه آراسموس پلاس (Erasmus+) شرکت کرده‌اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین‌الملل پشتیبانی می‌کند و در برخی از دانشگاه ها می توان از ترم دوم به بعد به صورت دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه های آمریکا شد. همچنین در تمامی رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان اخذ بورس تحصیلی توسط دانشگاه های آمریکایی و اروپایی وجود دارد.

به طور کلی دانشگاه های ترکیه بر اساس نمره دو آزمون YOS  و SAT اقدام به پذیرش دانشجو می کنند متقاضیان با کسب نتیجه مورد نظر در یکی از این آزمون ها می توانند وارد دانشگاه و رشته مطلوب خود شوند. البته بسیاری از دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند در پی اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه بدون کنکور هستند که دانشگاه های خصوصی ترکیه این امکان را برای این دسته از دانشجویان برآورده می کنند. دانشگاه های ترکیه به زبان های جهانی انگلیسی، فرانسوی، ترکی و آلمانی تدریس می کنند و این عامل مهمی در جذب دانشجویان خارجی از اقصی نقاط جهان به این کشور آسیایی اروپایی محسوب می شود. رشته های تحصیلی که زبان تدریس آن ها انگلیسی می باشد از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از آن جا که هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی در حد معقول و مقرون به صرفه است و علاوه بر این کیفیت و سطح آموزشی با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، این کشور به مقصد خوبی برای دانشجویان انگلیسی زبان تبدیل شده است.

تحصیل در کانادا

درحال حاضر ۴۰۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز بین‌المللی در کانادا، مشغول به تحصیل‌ هستند. رشد بالای اقتصادی، جامعه چند فرهنگی و تنوع زیاد ملیتی و قومیتی، امنیت و خدمات اجتماعی مناسب، کانادا را به کشوری محبوب برای زندگی تبدیل کرده‌ است. شرایط مناسب تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی، وجود دانشگاه‌های معتبر و سطح علمی بالای کالج‌ها، امکان کار در کنار تحصیل، بورسیه‌های تحصیلی متنوع، امکان اقدام برای اقامت دائم بعد از تحصیل، پایین‌تر بودن هزینه‌های تحصیلی و زندگی نسبت به سایر کشورها، امکان اخذ اقامت همراه برای همسر و فرزندان، امکان دریافت تخفیف‌های مالیاتی پس از تحصیل و فرآیند نسبتا راحت اخذ ویزای تحصیلی، از مهم‌ترین عواملی هستند که کانادا را به مقصدی جذاب برای دانشجویان خارجی تبدیل کرده‌ است.

مدت زمان دوره کارشناسی در کانادا حدودا 3 الی 4 سال، دوره کارشناسی ارشد بین 1 الی 2 سال و دوره دکترا معمولا 2 الی 3 سال است. آغاز سال تحصیلی در این کشور هر ساله از ماه سپتامبر می باشد. دو معیار مهم جهت دریافت پذیرش تحصیلی کانادا، سطح نمرات اشخاص متقاضی در آخرین مقطع تحصیلی و همچنین مهارت های زبان انگلیسی (در اکثر استان ها) و یا فرانسوی در بعضی ایالات فرانسوی زبان می باشد.

با وجود اینکه همه دانشگاه های کانادایی نمره زبان ۶.۵ آکادمیک آیلتس یا معادل آن در آزمون های CAEL, CELPIP, TOEFL iBT را برای ورود مستقیم به دوره های خود نیاز دارند اما روش‌هایی برای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان پایین تر از نمره مورد نظر که بتوانند به صورت مشروط پذیرفته شود وجود دارد. منظور از مشروط این است که دانشجو در دوره آکادمیک دانشگاه یا کالج پذیرفته شده ولی شرط ورود به آن دوره ها، داشتن سطح یا نمره زبان مورد نظر دانشگاه است.

برخی از دانشگاه ها یا کالج ها دوره های زبان پیش نیاز را درهمان مرکز ارائه می کنند و برخی دیگر با موسسات زبان همکارشان کار می کنند و دانشجو با ارائه کارنامه از موسسه زبان معرفی شده می تواند وارد دوره آکادمیک شود. دانشگاه ها یا کالج هایی که پذیرش مشروط صادر می کنند در پایان دوره زبان و تکمیل شدن پیش نیاز زبانی، معمولا نیازی دیگر به کارنامه آیلتس یا تافل برای ورود به دوره آکادمیک ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در خارج می توانید نظرات خود را در زیر همین مقاله وارد نمایید تا پاسخ سوالات شما داده شود و یا با شماره زیر در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۸۸۱۹۱۵۴۵-۰۲۱

مهاجرت تحصیلی به انگلستان، ترکیه یا کانادا؟!

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]