سیستم آموزش عالی ترکیه و ساختار کلی ترکی

سیستم آموزش عالی ترکیه و ساختار کلی ترکی

تحصیل در ترکیه : در سال 1981، مطابق با قانون جدید آموزش عالی، مدیریت آموزش عالی در ترکیه به طور جامع بازسازی شد. بدین ترتیب این سیستم متمرکز شده و تمامی موسسات آموزش عالی به شورای آموزش عالی متصل و کلیه موسسات آموزش عالی به عنوان دانشگاه تاسیس شدند. در نتیجه آموزش عالی در سراسر کشور محقق شده و گسترش پیدا کرد و برای شرکت در دانشگاه ها یک آزمون مرکزی و جامع طراحی شد. علاوه بر دانشگاه های دولتی، اولین دانشگاه بنیادی غیرانتفاعی در ترکیه از سال 1986 اقدامات خود را برای تحصیل دانشجویان آغاز کردند.

سیستم آموزش عالی ترکیه و ساختار کلی ترکی

از سال 2012، تحصیلات اجباری در ترکیه 12 ساله شد و در سه مرحله (تحصیلات ابتدایی، مقدماتی و متوسطه) تقسیم بندی شد.

آموزش پیش دبستانی: این آموزش شامل آموزش کودکان در گروه سنی 3 تا 5 سال است که به سن تحصیلات ابتدایی اجباری نرسیده اند، این آموزش به صورت اختیاری می باشد.

آموزش ابتدایی: شامل آموزش و تربیت کودکان در گروه سنی 6 تا 10 سال است. تحصیلات ابتدایی برای همه شهروندان اجباری است. این  در مدارس دولتی رایگان است و چهار سال (کلاس های 1، 2، 3، 4) ادامه دارد.

آموزش ابتدایی 2: شامل آموزش و تربیت کودکان در گروه سنی 10 تا 14 سال است. تحصیلات مقدماتی برای همه شهروندان اجباری است. این در مدارس دولتی رایگان است و چهار سال (کلاس های 5 ، 6 ، 7 و 8) ادامه دارد. در اواخر دوره ابتدایی،اطلاعاتی به دانش آموزان در ارتباط با دبیرستان های عمومی، فنی و حرفه ای و نوع شغلی که برای آن ها آماده می شوند، داده می شود.

آموزش متوسطه: این دبیرستان ها شامل دبیرستان های عمومی، حرفه ای و یا فنی هستند که دوره های چهار ساله را در گروه سنی 14 تا 17 سال (کلاس های 9، 10، 11، 12) ارائه می دهند. تحصیلات متوسطه برای همه شهروندان اجباری است و در مدارس دولتی رایگان است.

تحصیلات عالیه: دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان می توانند در آموزش عالی ثبت نام کنند که با سیستم سه دوره ای بولونیا سازگار است.

انواع موسسات آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی

دانشکده (کالج): بخشی است که تحصیلات عالیه، تحقیقات علمی و انتشار را انجام می دهد که بخش ها و برنامه های مختلفی ممکن است به آن متصل شوند. دانش آموزان در پایان یک برنامه آموزشی تحصیلی  که حداقل چهار سال طول می کشد، مدرک لیسانس می گیرند.

تحصیلات تکمیلی: موسسه ای در دانشگاه ها که مربوط به تحصیلات تکمیلی، تحقیقات علمی و برنامه های کاربردی است. مدارس تحصیلات تکمیلی مدرک MA ، MSc یا PhD می دهند.

مدرسه 4 ساله: موسسه آموزش عالی که عمدتاً به فکر ارائه آموزش برای آموزش یک حرفه خاص است. این دوره هشت ترم طول می کشد.

هنرستان: موسسه آموزش عالی که در آن هنرمندان برای موسیقی و هنرهای نمایشی آموزش می بینند. این دوره هشت ترم طول می کشد.

هنرستان پس از دوره متوسطه: موسسه ای از آموزش عالی است که هدف آن تربیت ظرفیت انسانی در مشاغل خاص است و چهار ترم آموزشی را ارائه می دهد.

مرکز تحقیق و کاربردیک نهاد آموزش عالی است که برای تأمین نیازهای مطالعاتی کاربردی در مناطق مختلف بوده و فعالیت های مقدماتی و پشتیبانی برای زمینه های مختلف حرفه ای را با هدف حمایت از آموزش در موسسات آموزش عالی، تحقیقات و مطالعات کاربردی ارائه می دهد.

معرفی انواع مدارک تحصیلی ترکیه

مدرک کاردانی (دوره کوتاه): با اتمام یک برنامه مطالعه دو ساله این مدرک به دانشجویان اعطا می شود. برنامه های کاردانی توسط دانشگاه ها و هنرستان های دوره متوسطه دوره دوم متوسطه ارائه می شوند. برخی از برنامه های آموزش از راه دور نیز موجود است. دوره های کاردانی ممکن است به یک دوره آموزش ضمن کار نیاز داشته باشد.

مدرک لیسانس: این مدرک پس از اتمام دوره چهار ساله و 240 ECTS تحصیل اعطا می شود. مدت زمان تحصیل در رشته های دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی پنج سال و پزشکی شش سال است. مدارک تحصیلی در این چهار رشته معادل مدرک کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود.

مدرک کارشناسی ارشد: این مدرک با گذراندن برنامه دو ساله که دو نوع با یا بدون پایان نامه وجود دارد، به دانشجویان اعطا می شود. برنامه های غیر پایان نامه در یک یا یک سال و نیم تکمیل می شوند و خواستار اتمام دوره های تحصیلات تکمیلی حداقل 90 اعتبار و یک پروژه ترمی هستند.

مدرک دکترا: معمولاً یک برنامه هشت ترمی است که منجر به مدرک دکترا می شود. این دوره شامل دوره های 180-240 ECTS، یک آزمون مهارت، یک پیشنهاد پایان نامه، یک پایان نامه و دفاع شفاهی است. پس از اتمام موفقیت آمیز کار دوره و آزمون مهارت، دانشجویان باید پایان نامه را ارائه دهند و به صورت شفاهی از آن در برابر کمیته امتحان دفاع کنند.

تخصص در برنامه های پزشکی: این مدرک معادل برنامه های دکترا می باشد و در دانشکده های پزشکی، بیمارستان های دانشگاهی و بیمارستان های تحقیقاتی و آموزشی انجام می شوند. برای تخصص در پزشکی، برای کسانی که از دانشکده های پزشکی فارغ التحصیل می شوند، یک آزمون انتخاب رقابتی در شاخه های مختلف پزشکی وجود دارد. داوطلبان متخصص موظف به ارائه پایان نامه و دفاع از آن در برابر کمیته بررسی هستند.

مهارت در هنر: این مدرک حداقل یک دوره شش ترمی پس از کارشناسی ارشد در شاخه های هنرهای تجسمی و هنری است که آن را معادل دکترا می نامند. دریافت این مدرک مستلزم ارائه یک اثر هنری اصیل یا (در موسیقی و هنرهای نمایشی) یک اجرای برتر و خلاقانه است.

نحوه پذیرش دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه

دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه هستند باید تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان یا موسسه ای مشابه که تحصیلات آن معادل تحصیلات دبیرستان ترکیه است، به پایان رسانده باشند. آنها مستقیماً به دانشگاه مورد نظر خود مراجعه می کنند و اقدام به ثبت نام می نمایند.

دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در ترکیه هستند نیز مستقیماً به دانشگاه هایی مراجعه می کنند که شرایط پذیرش خود را تعیین می کنند. همچنین گزینه های مختلف بورس تحصیلی وجود دارد که برای برخی از دانشجویان بین المللی امکان دریافت آن وجود دارد.

آشنایی کامل با آزمون sat ترکیه

سیستم آموزش عالی ترکیه و ساختار کلی ترکی

هزینه های تحصیل در ترکیه و شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی متفاوت است. در دانشگاه های دولتی، با توجه به نوع و مدت تحصیل در رشته های مختلف، هزینه های تحصیل با حکم رئیس جمهور تصمیم گیری و اعلام می شود. از طرف دیگر، در دانشگاه های غیرانتفاعی و خصوصی، هزینه های تحصیل توسط هیئت امنای دانشگاه تعیین می شود.

دانشجویان قبل از ثبت نام در دوره های ابتدای آن ترم خاص، باید شهریه خود را برای هر ترم پرداخت کنند. چه در دانشگاه های دولتی و چه خصوصی، درصد مشخصی از دانشجویان در دانشگاه پذیرفته می شوند که بورسیه های متنوعی دریافت می کنند. این بورسیه ها ممکن است شامل کمک هزینه تحصیلی، لیاقت یا بورس تحصیلی ( ترکیه بورسلری) باشد. برخی از این بورسیه ها ممکن است دارای محل اقامت، غذا و نوشیدنی و حتی برخی هزینه های خاص باشند. علاوه بر این پشتیبانی، دستیاری دانشجویی و کمک هزینه تحصیلی تحقیقاتی نوع دیگری از پشتیبانی است که می تواند در طول تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی مفید باشد.

سیستم آموزش عالی ترکیه و ساختار کلی ترکی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]