کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

در سالهای اخیر، تحصیل در انگلستان و کانادا همواره مورد توجه دانشجویان بین‌المللی بوده است و از محبوبیت بالایی میان آنها برخوردار بوده است. اما تحصیل در کانادا و انگلستان نیز مانند هر چیز دیگری در زندگی مزایا و معایبی دارد. همچنین تفاوت‌هایی میان این دو کشور و نظام آموزشی آنها وجود دارد که در این مقاله به برخی از متداول‌ترین آنها اشاره شده است. اگر برای شما سخت است بین این دو کشور، یکی را انتخاب کنید حق دارید و به شما توصیه می‌کنیم برای تصمیم گیری بهتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در کانادا یا تحصیل در انگلیس؟

حقیقت این است که تحصیل در هر دو کشور با وجود صدها مرکز آموزشی معتبر موقعیتی عالی برای هر دانشجوی بین‌المللی محسوب می‌شود. با این حال تحصیل در هر دو کشور تفاوت‌هایی را با یکدیگر دارند. چنانچه بخواهیم به چند تفاوت میان این دو کشور اشاره کنیم مواردی که در ادامه آمده است اصلی‌ترین تفاوت‌ها محسوب می‌شوند.

·         هزینه تحصیل در کانادا مناسب‌تر از انگلستان است.

·         امکان دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا ساده‌تر و متداول‌تر از انگلستان است.

·         انگلستان دارای مراکز آموزشی معتبر تر و نظام آموزشی پیشرفته‌تری به نسبت کانادا است.

·         طول دوره‌های تحصیلی در انگلستان به نسبت کانادا کوتاهتر است. مثلا، طول دوره لیسانس در انگلستان، سه سال است و این در حالی است که طول دوره لیسانس در کانادا، ۴ سال است.

·         فاصله هوایی انگلستان تا ایران کوتاهتر از کانادا است و اختلاف زمانی انگلستان به ایران کمتر است.

برای انتخاب بین انگلستان و کانادا، شما علاوه بر تفاوت‌های این دو کشور باید به روحیات خودتان و هدف خود از تحصیل در هر کدام از این دو کشور نیز فکر کنید. مثلا اگر شما بیشتر به اقامت پس از تحصیل فکر می‌کنید کانادا کشور بهتری به نسبت انگلستان خواهد بود. ولی اگر اعتبار مرکز آموزشی برای شما مهم‌تر است، انگلستان انتخاب بهتری برای شما است. یک نکته دیگر که شاید برای شما جالب باشد تفاوت آب و هوا در این دو کشور است، مثلا اگر یا سرما میانه خوبی ندارید کانادا اصلا گزینه خوبی برای شما نخواهد بود.

کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

دانشگاه و مدرسه در انگلیس

دانشگاه‌ های انگلستان دارای دو ترم اصلی‌اند، یعنی ترم ۱ که در سپتامبر آغاز می شود و ترم ۲ که در ژانویه آغاز می شود. بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است دوره تابستانی با مدت زمان کوتاه‌تری داشته باشند که معمولا از آوریل آغاز می شود. برای ورود به دانشگاه های انگلستان در مقطع کارشناسی گذراندن دوره ۱۳ ساله مدرسه الزامی است. به همین دلیل مقاضیان اکثرا قبل از درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان برای مقطع کارشناسی باید دوره‌های پیش دانشگاهی یک ساله Foundation و یا دوره A-level انگلستان به مدت ۲ سال (برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در انگلستان) را بگذرانند. برای تحصیل در برخی از دانشگاه های ممکن است مدرک دیپلم ایران مورد پذیرش باشد و نیاز به گذراندن دوره های پیش دانشگاهی نباشد اما برای ورود به دانشگاه‌های برتر انگلستان مدرک A-level و Foundation مورد نیاز است. از دیگر شرایط داشتن مدرک آیلتس یا تافل است که بسته به دانشگاه نمره مدرک زبان مورد نیاز متغیر است اما به طور کلی مدرک آیلتس با نمره بالاتر از ۶ برای تحصیل در کانادا  ضروری محسوب می شود

 

تحصیل در کانادا

از آنجایی که سیستم آموزشی کانادا به صورت استانی است ممکن است هر استان شرایط خاص خود را داشته باشند اما در اکثر استان‌های کانادا به جز استان کبک با گذراندن دوره ۱۲ ساله مدرسه در کانادا افراد می‌توانند وارد دانشگاه‌های کانادا شوند. مدرک دیپلم ایران غالبا در کانادا مورد پذیرش است و دانش‌آموزان با داشتن دیپلم در ایران می‌توانند در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند و نیاز به گذراندن دوره هایی پیش دانشگاهی مانند کشور انگلستان نیست. دو زبان انگلیسی و فرانسوی از زبان های رسمی کشور کانادا به حساب می آیند و ممکن است زبان برخی از دانشگاه‌ها فرانسوی باشد به  همین خاطر مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس، تافل و دولینگو یا مدرک معتبر زبان فرانسوی مانند TCF، TEF DELF بسته به زبان دانشگاه مورد نیاز است. سیستم هر ترم تحصیلی در کانادا مشابه سیستم انگلستان است؛ ترم پاییز در سپتامبر و ترم زمستان در ژانویه آغاز می شود. اکثر دانشگاه‌ها در کانادا ترم تابستانی اضافی دارند که از آوریل آغاز می شود. لازم به یادآوری است که دانستن این شرایط به شما در تصمیم تحصیل در کانادا یا انگلستان کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در کانادا به وب سایت بلو اسکای (Blueskystudy.org) مراجعه فرمایید 

دریافت بورسیه تحصیلی در انگلستان کار آسان‌تری است یا کانادا؟

با توجه به طرفداران بی‌شمار تحصیل در این دو کشور، دریافت بورسیه تحصیلی در هر دو کشور بسیار رقابتی است چون  هر ساله داوطلبان بسیاری از سراسر دنیا برای دریافت این بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی اقدام می‌کنند؛ پس شما پیش از اقدام برای هر کدام از این دو کشور، شرایط و مدارک موجود در وب سایت دانشگاهها هر دو کشور را جهت دریافت بورسیه به طور دقیق بخوانید و حتما در زمان اعلام شده توسط دانشگاهها و به خصوص در روز اول شروع ثبت نام برای دریافت بورسیه اقدام کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، مدارکی است که مرکز آموزشی مورد نظر شما، از شما خواسته است که ارائه دهید. حتما دقت کنید که مدارکی که ارائه می‌دهید، کامل و بدون نقص باشد.  فراموش نکنید که مطابق با یک اصل کلی هر چه تقاضا برای یک رشته بیشتر باشد، بورسیه‌های کمتری برای آن ارائه می‌شود که این اصل هم در انگلستان و هم در کانادا برقرار است. پس برای دریافت بورسیه در رشته های پرمتقاضی کانادا و انگلستان از قبل برنامه ریزی کنید و با دقت آماده شوید. در آخر شاید برای شما جالب باشد که امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای تحصیل در مدارس و دبیرستان ها در انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد اما در کانادا دریافت بورسیه برای تحصیل در مدارس امری رایج نیست و کمتر دیده شده است.

کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

برای تحصیل در رشته پزشکی انگلستان بهتر است یا کانادا؟

ورود به دانشگاه‌های پزشکی در انگلستان به نسبت کانادا سخت‌تر است؛ چرا که کیفیت آموزش و تحصیل در این دانشگاه‌ها از استاندارد بالاتری در مقایسه با کانادا برخوردار است. پیش‌نیاز ورود به رشته پزشکی در انگلستان گذراندن دوره‌ی GCSE و سپس دوره‌ی دوساله‌ی A-Level در کالج‌های انگلستان و کسب نمرات بالا در درس‌های شیمی و زیست شناسی است. شما پس از گذراندن این دو دوره باید در آزمون‌های UKCAT یا BMAT شرکت کنید و پس از دریافت نمره‌ی مورد نیاز وارد دانشگاه‌های پزشکی شوید. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر دانشگاه شرایط ویژه‌ی خود را برای پذیرش دارد. همچنین گاهی لازم است دانشجویان برای ورود به برخی از دانشگاه‌های پزشکی در انگلیس مصاحبه‌هایی را انجام دهند و به سوالاتی درباره‌ی دلایل انتخاب رشته پزشکی، علاقه‌مندی‌ها، شرح توانایی‌ها و سابقه‌ی فعالیت‌هایشان پاسخ دهند. ورود به رشته پزشکی در کانادا نیز بسیار سخت است و دانشجویان بین‌آلمللی برای ورود به رشته پزشکی در کانادا باید یه دوره لیسانس در رشته‌ّهای علوم پایه نظیر زیست شناسی، ژنتیک و ... بگذرانند.

بورسیه تحصیل پزشکی در انگلستان

 امکان دریافت بورسیه برای داوطلبان تحصیل در انگلستان به دو شکل امکان پذیر است: دانشجو با یک بیمارستان قرارداد می‌بندد تا به صورت پاره‌وقت در آنجا کار کند و بیمارستان هم متعهد می‌شود که هزینه‌های تحصیل دانشجو را بپردازد یا بیمارستان با دانشجو قرارداد می‌بندد که تمام هزینه‌های تحصیل او را پرداخت کند و در مقابل دانشجو متعهد می‌شود پس از فارغ‌التحصیلی در آن بیمارستان کار کند. علاوه بر موارد گفته شده در بالا، دانشگاه‌های انگلستان به دانشجویان ممتاز اهمیت زیادی می‌دهند و در صورتی که نمرات دانشجویان A باشد می‌توانند از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های انگلستان که معمولا شامل تخفیفاتی در پرداخت شهریه می‌شوند استفاده کنند.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله نیز بیان شد، با تمام تفاوت‌ها و شباهت‌های کشور انگلستان و کانادا، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم تنها به صورت مختصر شما را با شرایط تحصیل در این دو کشور آشنا کنیم و امید داریم مطالعه این موارد به شما در تصمیم گیری کمک کرده باشد.

کانادا یا انگلستان، کدام کشور برای تحصیل مناسب‌تر است؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]