آبگرم دیگ رستم

آبگرم دیگ رستم

در فاصله 240 کیلومتری از طبس بعد از روستای نای بند و به فاصله 10 کیلومتر بسمت راور، چشمه ای کوچک که آب آن گوگردی ست قرار دارد. درجه حرارات آن آنقدر بالاست که بیشتر از چند ثانیه نمی‌توان دست را در آن نگه داشت. درست در کنار این چشمه سبز و سوزان ، چشمه دیگری می‌جوشد که آب آن سفید رنگ و کاملا خنک است . در محل خود چشمه در آستانه جوشیدن است. پس از طی حدود 200 متر آب به داخل استخری هدایت می‌شود. طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن بحدی است که می‌توان در داخل آب شنا کرد. به علت حرارت و املاحی که این آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می‌شود.
مسافرینی که مسیر کرمان به مشهد و بالعکس را طی می‌کنند با کمی توقف و استراحت در این مکان می‌توانند از این استخر نیز استفاده نمایند. هم اکنون این امکان تنها برای آقایان فراهم می‌باشد.

در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر منطقه وسیعی پوشیده از سنگهای آتشفشانی است که در سفرنامه‌های جهانگردان نیز به آن اشاره شده است.
در تعریفی تنها نمونه ای از این جاذبه‌ها می‌توان گفت که سرزمین سیاه و چشمه‌های آب سرد و گرم دیگ رستم زمینی است که واقعا سنگ باران شده است.
در این سرزمین سنگهای سیاهی در سطح زمین پراکنده شده اند و جنس سنگها بازالت از مواد آتشفشانی درونی است.


البته نه آتشفشانی با دهانه معلوم و مشخص، بلکه این سنگها به علت جابجایی گسل نایبند در اواخر دوران دوم زمین شناسی به فضا پرتاب و در سطح وسیعی از زمین پراکنده شده اند.

در کنار این سنگها، دقی وجود دارد به نام دق سرد و گرم و دو چشمه آب سرد و گرم در کنار دق که آب سرد آن به طور معمول جاری و آب گرم از زمین می‌جوشد و احتمالا دهانه فوران سنگهای مذکور، همین کویر سرد و گرم باشد.
آبگرم دیگ رستم
آبگرم دیگ رستم
آبگرم دیگ رستم
آبگرم دیگ رستم
آبگرم دیگ رستم

عباس صمدی

عباس صمدی یکشنبه 26 مهر 94 - 13:27

خیلی جالبه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]