شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

رودخانه بازفت :
بهشتی است زیبا که ازمیان کوه‌های بلند زاگرس مانند مافارون ؛ کینو ؛ تاراز ؛خط الرس زردکوه از هفت تنان تا انتهای قله چری و تا انتهای کوه میلی غران و خروشان عبور میکند و نیز از همین کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد و در مسیری کوهستانی . پر فراز . نشیب خود را به کارون میرساند و درادامه مسیر چشمه‌ها . آبشارههای زیبایی به آن میریزد که در نوع خود بی نظیر هستند . یکی از این آبشارهای زیبا زرد لیمه نام دارد که در حد فاصل روستای گزستان و منطقه دینارون در امتداد رودخانه بازفت و در منطقه ای کوهستانی قرار دارد.

آبشار زردلیمه :
برای رفتن به این آبشار زیبا و بی نظیر بایستی از رستم آباد در منطقه اردل در استان چهار محال و بختیاری به طرف دینارون رفته و پس از پشت سر گزاشتن روستای لشتر ادامه جاده ای خاکی سر گردنه رسیده و در سمت چپ خاکی دیگری هست وارد آن شده تا به ساختمان شرکت تعاونی عشایری ( این ساختمان اکنون متروکه می‌باشد ) میرسیم ماشین تا این محل میتواند برود و ادامه مسیر پاکوب است که پس از طی ۵ الی ۶ ساعت کوه پیمایی سخت و بدون آب به آبشار میرسیم .
مسیر دوم :
دسترسی به آبشار زرد لیمه میتواند از روستای گزستان باشد که برای رفتن به روستای گزستان باید پس از عبور از رستم آباد اوامه مسیر داده تا منطقه صمصامی و سپس عبور از گردنه چری و وارد شدن به منطقه بازفت اولین تابلو سمت چپ شما را به طرف روستای گزستان هدایت میکند . پس از رسیدن به گزستان ادامه مسیر در امتداد رودخانه بازفت است تا محلی به نام پل خدا آفرین و راه ( دژپارت که قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد و پله کانی سنگ تراش شده در دل دیواره کوه در دوره ایلامی‌ها که راه را برای عبور هموار کرده است ) و در ادامه به محل زنده به گور رسیده که آرام از رودخانه جدا شده و سپس به منطقه بادام شیرین میرسیم و پس از طی مسیری کوهستانی دو باره رودخانه بازفت پدیدار میشود و شیبی نسبتا تند در پیش رو ظاهر گشته و آبشار هم در دور دست نمایان میگردد پس از طی مسیر به کنار رودخانه رسیده که بایستی با تیرول رودخانه را قطع کرده و به آبشار برسیم .
نکات مهم قابل توجه بازید کننه گان : هر دو مسیر فاقد آب میباشد . هر دو مسیر طولانی و سخت میباشد .برای عبور از هر دو مسیر نیاز به راهنما الزامی است .

گزارش برنامه : با همنوردان قدیمی همان یاران خوب دوران خوش تصمیم گرفتیم برای بار دیگر و زمانی هرچند کم را در کنار آبشار زرد لیمه گذرانیده و از مسیر دژ پارت برگردیم به همین منظور تیم متشکل از ۱۲ نفر طی سه روز برنامه خوب و مفرح پس از دست یابی به آبشار زرد لیمه. از مسیر دینارون و شب مانی در کنار آبشار .مسیر بازگشت را از راه گزستان انتخاب کرده با تیرول رودحانه را قطع نمودییم و از مسیر دژپارت و طی مسیری زیبا وارد روستای گزستان شده و سوارمینی بوس که موقع پیاده شدن با وی جهت آمدن به گزستان آدرس داده شده بود شده و به اصفهان باز گشتیم با خاطره ای بیاد ماندنی برنامه ای پر هیجان به پایان رسیاندیم .
چند پیشنهاد برای دوستای که این مسیر را میخوان برن:
1- مسیر آبشار زرد لیمه نسبتا طولانیه. بسته به اینکه ماشین شما چقدر خاکی بتونه بره بین 15 تا 20 کیلومتر پیاده روی داره. ابتدای مسیر کمی سربالایی ملایم و بعدش شیب منفی تند. در چند نقطه پرتگاه‌های خطرناکی وجود داره. وسط راه از آب خبری نیست. به همین دلیل اجبارن مسیر آبشار را باید یک روزه طی کرد. حتما از آمادگی جسمی همسفرهاتون مطمئن بشید.

2- پیدا کردن مسیر مخصوصا در ابتدای پیاده روی و انتها کمی سخته. با کسی برید که مسیر را بلد باشه.

3- بهترین زمان برای دیدن آبشار اردیبهشت ماه (مخصوصا اوایل ماه) است. بعدش منطقه خشک و گرم میشه.

4- برای دیدن پل خدا آفرین و پله‌های دژپات حتما و حتما راهنما نیاز دارید. از آبشار تا پل مسافت نسبتا زیادیه و خیلی جاها پاکوب هم نداره.

5- آخرین دره منتهی به پل خدا آفرین جاهای خطرناکی داره که عبور ازش هرچند بدون ابزار ممکنه اما بدون تجربه ممکن نیست. افراد تیم را به دقت انتخاب کنید.

6- اگر براتون مقدوره برای محلی‌ها چیزایی مثل دارو که فکر می‌کنید نیاز هست ببرید. خیلی خوشحال میشن.
شکلات، بیسکویت، آدامس، لواشک و... برای بچه ها
قرص‌های مسکن کم ضرر مثل آسپرین و استامینوفن، قرص اسهال و...


منبع :http://sofehfree.blogsky.com/1392/03/17/post-355/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a2%d8%a8%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%b2%d8%b1%d8%af-%d9%84%db%8c%d9%85%d9%87
http://taraz-chb.blogfa.com/

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

امین رستگار

امین رستگار چهارشنبه 31 تیر 94 - 21:01

بسیار زیباست

امین رستگار

امین رستگار چهارشنبه 31 تیر 94 - 21:02

مطلبتون خیلی مفید بود حتما وقتی برم کلی خوراکی برای محلی‌های اونجا میبرم

بیتا صالحی

بیتا صالحی چهارشنبه 31 تیر 94 - 22:51

ممنون خوشحالم که پسندیدید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]