روستای تاریخی ابیانه

روستای تاریخی ابیانه

در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز، در دامنه کوه کرکس، روستایی واقع شده است به نام ابیانه. ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است.
اتاقهای ابیانه دارای پنجره‏های چوبی ارس مانندند و اغلب دارای ایوان‌ها چوبی پیش آمده، مشرف بر کوچه ‏هایی باریک هستند که به صورت مناظر جالبی درآمده‏اند. نمای خارجی دیوارها در خانه‏‌های ابیانه با خاک سرخ رنگی که معدن آن در مجاورت روستا قرار دارد، پوشیده شده است.
از آنجا که در دامنه ‏های شیبدار ابیانه فضای کافی برای ساختن خانه‏‌های موردنیاز وجود ندارد در این روستا چنین رسم شده که هر خانواده، انبار غار مانندی در تپه‏های یک کیلومتری روستا، در کنار جاده و نرسیده به ابیانه ایجاد نماید. این غارها که در دل تپه‏‌ها حفر شده‏اند و از بیرون تنها درهای کوتاه و محقر آن نمودار است برای نگهداری دامها و نیز آذوقهٔ زمستانی و اشیای غیرضروری مورد استفاده قرار می‏گیرد.
مردم ابیانه به کشاورزی و باغداری و دامداری مشغول هستند که با روشهای سنتی اداره می‏شود. بیشتر زنان در امور اقتصادی با مردان همکاری دارند. ابیانه دارای هفت رشته قنات است که برای آبیاری مزارع و باغات مورد استفاده قرار می‏گیرد. گندم، جو، سیب‏ زمینی و انواع میوه به خصوص سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو در ابیانه به دست می‏آید.
روستای ابیانه دارای دو زیارتگاه است؛ یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی در جنوب روستا که به گفته اهالی، فرزندان امام موسی کاظم بوده‏اند و زیارتگاه دیگر ابیانه قدمگاه نامیده می‏شود. از جمله جاها و اماکن دیدنی دیگر ابیانه آنوبانینی می‏تواند از خانه غلام نادرشاه و خانه نایب حسین کاشی نام ببرد.
در ایام گلابگیری که معمولا اواخر اردیبهشت رخ می‌دهد؛ خیل عظیمی از مسافران و گردشگران به سمت این روستا روانه می‌شوند. ابیانه مسیری نسبتا طولانی دارد. علاوه بر این به علت قرار نداشتن بر روی هیچ کدام از راه‌های اصلی، ماشین خطی یا مینی بوسی در آن مسیر کار نمی‌کند. ابیانه در جنوب کاشان و در فاصله حدود 80 کیلومتری آن قرار دارد.
این روستا هم از طریق جاده کاشان-نطنز و هم از اتوبان کاشان-اصفهان قابل دسترسی است. از دو راهی مسر کاشان به نطنز تا ابیانه حدود 22 کیلومتر فاصله است که مسیری زیبا و سر سبز می‌باشد. مسیر کاملا کوهستانی و دره مانند است که جای جای آن را باغ‌های پر درخت پوشانده است.
البته ذکر این نکته لازم است که به نظر آنوبانینی؛ این روستا بیش از حد مشهور شده و به واقع دیدنی‌های آن کمتر از شهرت آن است. شاید یکی از مهمترین دلایل این شهرت، نزدیکی به شهرهایی همچون کاشان، قمصر، اصفهان و به طور کل در دسترس بودن آن است. از همه مهمتر اینکه تقریبا هیچکدام از دیدنی‌های شناخته شده آن همچون مسجد و منبر معروف، در معرض نمایش قرار ندارد و احتمالا تنها برای افراد خاص قابل رویت است. در آخرین بازدید آنوبانینی، روستا به نظر خالی از سکنه می‌رسید و تنها تعداد معدودی از ساکنان مسن در روستا حضور داشتند که اغلب مشغول فروش اجناس خود به گردشگران بودند. سخن آخر اینکه؛ در صورتی که در ورود به روستا از شما وجه نقد دریافت شد، اصلا تعجب نکنید!
روستای تاریخی ابیانه
روستای تاریخی ابیانه
روستای تاریخی ابیانه
روستای تاریخی ابیانه
روستای تاریخی ابیانه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]