ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها

ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها

قوس‌ها انواعی از سازه‌ها محسوب می‌شوند که توانایی حمل بارهای قائم را با تنش‌های فشاری خالص دارند و مؤلفه افقی واکنش تکیه گاه‌های آن برای مقابله با نیروی رانش قوس به طرف وسط دهانه قوس عمل می‌کند.همواره در طول تاریخ دست یابی به نیروهای فشاری بدون خروج از مرکزیت،مورد توجه معماران و سازندگان بوده است و آثار برجسته معماری در دوره‌های گذشته که شامل انواع قوس‌ها و گنبدها می‌باشد،نمونه هایی از این تلاش به شمار می‌رود.از نتایج این تلاش،ساخته شدن ساختمان‌های بزرگ و عظیم مانند عبادتگاه ها،مساجد،کلیساها و فضاهای بزرگی است که نمونه هایی از آن در معماری ایران و جهان قابل مشاهده است.
در دوره‌های تاریخی گذشته،پوشش دهانه‌های بزرگ توسط گنبدهای آجری و یا سنگی انجام می‌شد.عملکرد این گونه گنبدها از نظر مقاومت مصالح و رفتارشناسی ساختمان به صورت انتقال نیروها با ایجاد تنش‌های فشاری در مصالح متشکله گنبد بود.اجرای این نوع پوشش‌ها بر تجربیات شخصی متکی بود و هنر سازندگان این نوع بناها نسل به نسل از استاد به شاگرد منتقل می‌شد و منشا شکل گیری بناهای جدید می‌گردید.
از نیمه قرن نوزدهم میلادی با ابداع سیمان و بتن و امکان مسلح نمودن بتن با میلگردهای فولادی،مصالح جدیدی در اختیار مماران و مهندسان قرار گرفت و امکان ساختن بناهایی با بهره گیری از این فناوری نوین فراهم گردید.
بتن مسلح به دلیل قابلیت تحمل گشتاور خمشی م شکل پذیری راه حل مناسبی برای دستیابی به فرم‌های گنبدی جدید بود.پوسته‌های بتنی،یکی انواع سیستم‌های ساختمانی بود که در شرایط جدید امکان اجرای ساختمان‌های متنوع و گوناگون با طراحی‌های بدیع در دهانه‌های مختلف را میسر نمود.
همزمان تلاش‌های بسیاری برای طراحی و اجرای پوسته‌های بتنی پیش ساخته برای کاربری‌های متداول صورت گرفت،که در بخش‌های بعدی به نمونه هایی از آن اشاره می‌شود.
ویژگی‌های معماری
سازه‌های پوسته ای با توجه به مزایای متعدد از نظر ویژگی‌های معماری و رفتار سازه ای،امروزه از موقعیت غیرقابل انکاری در اجرای طرح‌های بدیع و مقاوم برخوردارند.با به کارگیری تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته در طراحی و اجرای سازه‌های پوسته ای پیش ساخته،این امکان فراهم می‌شود که بتوان فضاهای قابل استفاده و در عین حال ساده و زیبا برای کاربری‌های مختلف ایجاد کرد.همچنین پیشرفت‌های قابل توجهی که به ویژه با برنامه‌های گرافیکی سه بعدی در زمینه طراحی به وجود آمده است،امکان ارائه طرح‌های متعدد و بدیع از لحاظ حجم بیرونی و طراحی داخلی برای طراح فراهم گردیده است.
انواع کاربری‌های معماری را می‌توان با استفاده از سقف‌های پوسته ای پیش ساخته به نحو مطلوب طراحی و اجرا کرد.به عنوان مثال برای کاربری مسکونی می‌توان انواع پلان‌های معماری را طراحی کرد،ضمن آن که سرعت و سهولت اجرای پوسته‌های بتنی پیش ساخته امکان اجرای چنین طرح هایی را در حداقل زمان و با هزینه قابل مقایسه با سایر روش‌ها فراهم می‌سازد.در تصاویر بعدی نمونه هایی از پلان‌ها و نماهای داخلی ساختمان‌های مسکونی یک یا دو واحدی با چنین سیستم سازه ای نشان داده شده است.
درصورت ضرورت و برای استفاده بیشتر از زمین می‌توان با استفاده از سازه‌های پوسته ای پیش ساخته ساختمان‌های دو طبقه اجرا کرد.در تصاویر بعدی پلان‌ها و نماهای داخلی و خارجی از ساختمان‌های مسکونی دو طبقه با این سستم سازه ای نشان داده شده است.
با استفاده از سازه‌های پوسته ای پیش ساخته می‌توان دهانه‌های 10 تا 15 متر را با پوسته بتنی به ضخامت 20 تا 30 سانتیمتر پوشاند.در طرح هایی که ابعاد بیشتری مورد نیاز است مانند مدرسه،نمایشگاه،درمانگاه،رستوران و... می‌توان از ترکیب دو یا چند سازه پوسته ای پیش ساخته برای پوشش فضاهای موردنظر دهانه استفاده کرد.نمونه هایی از ترکیب دو یا سه پوسته بتنی پیش ساخته برای پوشش فضاهای وسیع در کاربری‌های متنوع در تصاویر نشان داده شده است.
یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی نمایشگاه ها،موزه ها،مراکز تجاری و... زیبایی و جذابیت طرح برای جلب بیشتر افراد می‌باشد.سازه‌های پوسته ای علاوه بر تمامی مزایای بیان شده به دلیل فرم منحنی،شکل زیبا و جذاب این نیاز را به خوبی برآورده می‌کنند.
سازه‌های پوسته ای در ابعاد مناسب،می توانند در طراحی مراکز مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها و فضاهای ورزشی و فرهنگی نیز استفاده شوند.
این سازه‌ها ارزان قیمت بوده و در حدود متر مربعی 450 تا 550 هزار تومان تمام می‌شود و از فرمهای سنتی ساختمان در مناطق هورنشین میباشد که برای استانهای شمالی نیز فرم بسیار زیبا و جذابی می‌باشد .
ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها
ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها
ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها
ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها
ویلایی ارزان و منطبق بر سنت ها

زهره پورایمانی

زهره پورایمانی چهارشنبه 29 مهر 94 - 08:07

آقای پهلوانی عکس این ویلاهای پیش ساخته توی ایران هست؟ قیمت دارید؟ نصبشون به چه شکل هست ؟ مقاوم هستند؟ ببخشید سوال بارونتون کردم خیلی جالب بود آخه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]