«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران

«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران

همدان- روستای هدف گردشگری « ورکانه» با قدمت ۴۰۰ سال به عنوان نگین روستاهای استان همدان معروف است که پس از گذشت سالیان دراز همچنان بافت سنگی تاریخی خود را حفظ کرده است.
وقتی در کوچه‌های روستا قدم می‌زنی در زیبایی روستا محو می‌شوی، کوچه‌های سنگ‌فرش شده و خانه‌های سنگی که در کنار هم زیبایی خاصی را به روستا بخشیده است، باغ‌های گردو و زردآلو و درختان سر به فلک کشیده روستا ابهت آن را دوچندان کرده است.
تقریبا ۲۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر از شهر همدان در قسمت جنوب شرقی همدان، روستایی قرارگرفته که به نگین روستاهای همدان شهره است و درخشش خانه‌های سنگی زیر نور آفتاب در کنار صفای مردم روستا همه‌چیز را اینجا تام و تمام کرده است به‌طوری‌که کمتر کسی است پا به روستا بگذارد و به‌راحتی بتواند از آن دل بکند.
سنگ‌های لاشه‌ای که کوچه‌های روستای «ورکانه» را فراگرفته زیر نور آفتاب به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند که ناخودآگاه افراد آشنا به این جاذبه را به یاد تصاویر زیبای دوره رنسانس اروپا می‌اندازد.
روستای «ورکانه» یکی از زیباترین روستاهای هدف گردشگری استان همدان است که بافت سنگی این روستا چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌سازد، روستای هدف گردشگری «ورکانه» به‌عنوان نگین گردشگری روستای استان همدان معرفی‌شده و یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‌عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح‌شده است.
در روستای «ورکانه» باغ‌های سرسبز، اراضی و فضاهای سبز، نقطه مثبت و پتانسیل فعال برای برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر محسوب می‌شود زیرا باغ به‌عنوان فضای اصلی زندگی برای مردمان این روستا مطرح است و در جای‌جای خانه‌ها و فضای زندگی ساکنان روستا رخنه کرده به‌طوری‌که باغ، هرچند باکم وسعت، در حیاط خانه‌ها به‌وفور دیده می‌شود.
گذشته از این، محور ارتباط اصلی روستا از شهر همدان نیز دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی است که می‌تواند به‌عنوان محوری توریستی مطرح شود زیرا وجود چشم‌اندازهای زیبا و مناظر بدیع این محور را به یکی از پتانسیل‌های بالفعل شهر همدان تبدیل کرده است.
اما آنچه روستای «ورکانه» را در بین روستاهای هدف گردشگری استان همدان متمایز می‌کند بافت سنگی و تاریخی روستا است که در کشور بی‌نظیر است.
کاربرد سنگ نه‌تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم بناها، ساخت دیوارهای باربر و دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورداستفاده قرارگرفته به‌طوری‌که اکثر سنگ‌های مورداستفاده سنگ لاشه است که توسط ملاط گل‌کار شده؛ پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.
سنگ، سنگ لاشه، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای «ورکانه» است و عنصر سنگ به‌عنوان اصلی‌ترین مصالح در ابنیه روستای «ورکانه» بیش از هر چیز در بازدید از روستا به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.
پیشینه روستای «ورکانه» به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد و آنچه از تاریخ برمی‌آید اینکه نخستین و قدیمی‌ترین محله آن، محله درب مسجد است.
منبع :مهر
«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران
«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران
«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران
«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران
«ورکانه» زیباترین روستای رنسانسی ایران

مشرقی مشرقی

مشرقی مشرقی چهارشنبه 29 مهر 94 - 11:15

زیباست

زهره پورایمانی

زهره پورایمانی چهارشنبه 29 مهر 94 - 13:02

بافت خانه‌های روستایی خیلی جالبه من اول عکسو دیدم فک نمیکردم تو ایران باشه

محیار فتحی

محیار فتحی ﺳﻪشنبه 12 آبان 94 - 19:21

ziba

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]