همکاری باستان‌شناسان آلمان برای نجات «توتان خامن»

همکاری باستان‌شناسان آلمان برای نجات «توتان خامن»

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین حدود یک سال پس از شکسته شدن ماسک طلایی توتان خامن، شاه مصر باستان، گروه مرمت کننده این اثر آن را در قاهره به نمایش گذاشتند.
سال گذشته یکی از کارکنان موزه مصر هنگامی که این ماسک طلایی رنگ را برای تمیز کردن از جایگاهش بیرون آورده بود به طور تصادفی به زمین انداخت ماسک فوق که در قسمت ریش دچار آسیب شده و بلافاصله با اپوکسی نوعی چسب پلاستیکی مجددا چسبانده شده بود.
پس از این حادثه که با اعتراضات شدید حامیان آثار قدیمی آثار قدیمی مصر مواجه شد، وزیر آثار باستانی این کشور در نشستی خبر اعلام کرد وی و گروهی از باستان‌شناسان مصری تمام تلاش خود را برای از بین بردن چسب فوق و مرمت دوباره ماسک توتان خامن به کار خواهد گرفت.
در حال حاضر گروهی متشکل از کارشناسان مصری و آلمانی در حال مرمت این اثر هستند به گفته مسئول این گروه آنها مشغول جدا کردن دوباره قسمت شکسته و نیز جستجو روشی هستند که در زمان ساخت این نقاب طلایی و اتصال ریش به آن کار گرفته شده بود.
این نقاب 3300 سال فرعونی در سال 1922 میلادی در اکتشافات باستان‌شناسی انگلیسی در مقبره توتان خامن به همراه تعدادی دیگر از آثار باستانی کشف باعث شد و توجه مردم سراسر جهان بیش از پیش به تاریخ کهن مصر جلب شود.
همکاری باستان‌شناسان آلمان برای نجات «توتان خامن»

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]