روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد

روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به استناد کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبد الکریم درمیانی، ساخت این بنا (قلعه فورگ) در سال ١١٦٠ ه.ق در زمان حکومت نادر شاه افشار به وسیله میرزا بقاخان که از طرف نادر شاه به عنوان حاکم منطقه تعیین شده بود، شروع شد و پس از وی توسط پسرش میرزا رفیع خان به پایان رسید.
آن چه در منابع تاریخی به روستای فورگ اشاره کرده اند، بیشتر مربوط به سفرنامه هایی است که به دوران متاخر تعلق دارند. مهم‌ترین افرادی که در سفرنامه‌های خود اشاراتی به روستای فورگ دارند دکتر فوربز در سال١٨١٤ میلادی، کلنل مک گرگر در سال ١٨٧٥ ونیز فریر، خانیکف وبلو. در سال ١٣١٢ ه.ق هستند.
مولف کتاب عین الوقایع نیز از فورگ دیدن کرده وقلعه را به طور مختصر توصیف کرده است در سال ١٣١٢ ه.ق مؤلف کتاب عین الوقایع از ناحیه درمیان و قلعه فورگ دیدن کرده و آن را چنین توصیف کرده است: قلعه فورگ روی کوهی است که با آجر پخته، دیوار و برج آن را به طور محکم ساخته اند و پایه بنای آن را سنگ چین کرده اند و دو شیر حاژی در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج ذرع است.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی می‌گوید: روستای فورگ علاوه بر داشتن قلعه تاریخی از بافت سنتی ارزشمندی نیز برخوردار است.
حلاج مقدم می‌افزاید: این بافت بر اساس شکل توپوگرافی زمین شکل گرفته و به صورت پلکانی در دامنه کوه احداث شده است. وی با بیان اینکه مصالح استفاده شده در شکل گیری این بافت همان مصالحی است که در منطقه به وفور یافت می‌شود؛ یعنی سنگ و خشت برای دیوارها وچوب در پوشش سقف اظهار می‌کند : ساباط‌های متعدد و طولانی یکی از جذابیت هایی است که بافت روستای فورگ دارد. ساباط‌ها علاوه بر نقش امنیتی و هماهنگی با اقلیم در استفاده بهینه از فضا نیز بسیار موثرند. حلاج مقدم اظهار می‌دارد: روستای فورگ پنج محله دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها محله حوض سراوانان است که در نزدیکی قلعه قرار دارد همچنین سرده، مسجد بلال، پایین ده و چهکاب از سایر محله‌های قدیمی به شمار می‌آید.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ و متصل به روستا به همراه بافت تاریخی روستا، مجموعه ای همگون و جالب توجه و بدون تغییرات عمده در بافت سنتی روستا را به وجود آورده است اضافه می‌کند: وسعت قلعه حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع و گستردگی آن از شرق به غرب است.
حلاج مقدم ادمه می‌دهد: ورودی اصلی قلعه در حصار شرقی آن قرار گرفته که البته پایین‌ترین نقطه قلعه به شمار می‌رود.
فورگ به دلیل داشتن یکی از قلعه‌های بسیار زیبا و ارزشمند ایران از اهمیت خاصی در منطقه برخوردار است و دره حاصل از کوه‌های اطراف، قلعه و زیباسازی بافت روستا به فورگ، سیمایی رویایی داده است.
اطراف فورگ را دشت‌های وسیع با باغستان‌های زرشک احاطه کرده و هر منظره ای در اینجا یا به قلعه یا به درختان سرخ زرشک ختم می‌شود.
این روستا طی چند سال اخیر به دلیل داشتن شرایط خاص از سوی مسئولان به عنوان روستای دارای بافت با ارزش به تصویب رسیده و طرح معماری بافت با ارزش در نقاط مختلف آن اجرا شده و هنوز ادامه دارد. در این روستا کوچه‌ها آجر فرش و دیوارها با اندود کاه گل پوشیده شده است و قدم زدن در آن احساسی خوب به هر گردشگری می‌بخشد.
روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد
روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد
روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد
روستای فورگ شهرستان درمیان با بافت سنتی منحصر به فرد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]