قوم سخت کوش بختیاری

قوم سخت کوش بختیاری

ایل راه‌های مهم کوچ بختیاری‌ها عبارتند از :
۱- دز پارت : این راه قدیمی‌‌ترین ایل راه عشایری است که قدمتی باستانی دارد. این راه با طول ۲۲۰ کیلومتر، مسیر عبور بخش مهمی از عشایر بختیاری است و نقاط عشایری شهرستان‌های بروجن و فارسان در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان ایذه، رامهرمز و بخشی از مسجد سلیمان و حومه اهواز در خوزستان را به یکدیگر مرتبط می‌‌کند. طول راه مزبور از پیرامون تالاب چغاخور (محل ییلاقی برخی از طوایف دورکی) تا ایذه، حدود ۲۰۰ کیلومتر است.
«ایلراه دزپارت قدیمی‌ترین ایلراه استان چهار محال و بختیاری است که عمده کوچ عشایر بختیاری در بین استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان از طریق آن انجام می‌شود. لیکن با توجه به اینکه شریان ترددی محور ایذه – شهرکرد با آبگیری سد کارون ۳ به زیر آب رفته و ساخت پل جایگزین به عنوان مسیر ارتباطی هنوز انجام نشده است و در دست انجام است، حمل احشام عشایر با شناور از روی رودخانه کارون انجام می‌شود».
۲- دوآب : این ایل راه قلمرو ییلاقی و قشلاقی طوایف دینارانی و دهستانی حومه ایذه، سوسن و مرغا در خوزستان و دیناران و دوآب در چهارمحال و بختیاری را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. امروزه قسمت‌هایی از این مسیر در استان‌‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به صورت شوسه درآمده است، با این حال به دلیل عدم وجود پل بر روی رودخانه‌های مسیر، امکان کوچ با ماشین برای عشایر منطقه وجود ندارد.
۳- کوه سفید : این ایل راه مسیر عبور عشایر بختیاری دهستانهای اندیکا و لالی در استان خوزستان به نواحی ییلاقی شهرستان‌های فارسان و بروجن در منطقه چهارمحال و بختیاری است. کوه سفید از ارتفاعات معروف رشته‌کوههای زاگرس و یکی از مهمترین گذرگاههای کوهستانی این مسیر است که عشایر منطقه بازفت جنوبی و دوآب به مقصد خوزستان از این راه عبور می‌کنند. در حال حاضر امکان استفاده از ماشین در این ایل راه وجود ندارد.
هزارچم : این ایل راه یکی از دشوارترین ایل راههای عشایری منطقه است. بخشی از عشایر مستقر در اندیکا، لالی و اطراف شوشتر برای رسیدن به قلمروهای ییلاقی از این راه عبور می‌کنند.
۴- تاراز : این ایل راه نیز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ایل راه‌های عشایری منطقه است و گردنه معروف مبارکه که در گذشته حادثه‌سازترین معبر کوچ عشایر بختیاری بود، در این مسیر قرار دارد. این راه میان نواحی عشایری اندیکا و مسجد سلیمان در استان خوزستان و دهستانهای عشایری بازفت بالا، دوآب، شوراب، تنگ گزی و فارسان در استان چهارمحال ارتباط برقرار می‌کند.
قوم سخت کوش بختیاری
قوم سخت کوش بختیاری
قوم سخت کوش بختیاری
قوم سخت کوش بختیاری

عادل امیری

عادل امیری چهارشنبه 18 آذر 94 - 08:44

به به
واقعا زیباست...

کوروش آریا

کوروش آریا یکشنبه 9 اسفند 94 - 17:52

درود بر قوم بختیاری .

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]