جواهردشت یا سرزمین جواهر1

جواهردشت یا سرزمین جواهر1

این روستا همان‌طوری‌که از نام آن پیداست به سرزمین جواهر معروف می‌باشد. به‌طور قطع این معروفیت برمی‌گردد به وجود آثار ارزشمند و گرانقدری که از گذشته از دل خاک به مرور زمان کشف شده و پاره‌ای نیز توسط کسانی پنهانی به سرقت می‌رود» بنابراین تمام منطقه‌ی اشکورات به دلیل وجود آثار ارزشمند در دل خاک که به‌طور حتم از مناطق ییلاقی جؤردشت (جواهردشت) نیز بیشتر است، باید جواهردشت یا جواهرکوه و… نام می‌گرفت. در استان گیلان ده‌ها محل و روستا به این نام‌ها وجود دارند. مانند جؤرمحله، جیرمحله، جؤردشت، جیردشت، جؤرده، جیرده، جؤرکوه، جیرکوه، جؤرسر، جیرسر و… هم‌چنین در مناطق کوهستانی شرق گیلان و منطقه‌ی اشکورات به‌خصوص در اطراف کوه سمام‌موز دارای چندین روستا به این نام‌ها می‌باشیم: جؤرده (جواهرده) رامسر، جؤردشت (جواهردشت) رودسر و خوشبختانه جؤرده و جیرده‌ی اشکور علیا.
روستای جؤردشت (جواهردشت) از توابع دهستان سیاهکلرود، شهرستان رودسر می‌باشد، نام قبلی این روستا جؤردشت بوده و به خاطر تساهل برخی افراد و گذشت زمان به جواهردشت تبدیل شده است.
ازشهر ساحلی رودسر و 5 کیلومتر عبور ازشهر کلاچای نرسیده به چابکسر سمت راست به تابلوی سیاهکلرود برخورد میکنیم که مسیر را ادامه داده تا به سیاهکلرود میرسیم.
جواهر دشت سرزمینی زیبا در 26کیلومتری محله سیاهکلرود در خطه سرسبز گیلان است. طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و... همه و همه در این منطقه زیبا جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی زیادی را به سوی خود جذب کند.
برای رفتن به جواهردشت از سیاهکلرود سوار بر جیپ‌های مسافرکش می‌شویم که معمولاً بیش از ظرفیت مسافر سوار می‌کنند. از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می‌گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می‌شویم. فاصله سیاهکلرود تا جواهردشت از میان جنگل‌های انبوه و درختان سر به فلک کشیده و رودخانه و دره و کوه می‌گذرد
با این که مسیر باید از جاده خاکی بگذرد اما سرسبزی این مشکل را هموار می‌کند تا به محله زیبای جواهردشت برسیم. قهوه خانه‌های بین راهی، محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است که رانندگان دقایقی در کنار یکی از آنها می‌ایستند.
قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه نقره عباس در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می‌روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت از جمله زیبایی‌های این منطقه است. از کنار بقعه، محله و خانه‌های زیبای آن که با سقف‌های شیروانی روز به روز در حال افزایش است، دیده می‌شود
در گذشته تعداد خانه‌ها محدود بود اما هر روز خانه ای جدید بنا می‌شود. در سراشیب سبزه زاران زمین‌های زیرکشت سیب زمینی و صدای دلنشین زنگوله‌های گوسفندان در حال چریدن برای هر بیننده تازه واردی جالب و تماشایی است.
منبع :http://gardeshgaran.mihanblog.com/
جواهردشت یا سرزمین جواهر1
جواهردشت یا سرزمین جواهر1
جواهردشت یا سرزمین جواهر1
جواهردشت یا سرزمین جواهر1
جواهردشت یا سرزمین جواهر1

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]