بانوی اسب ایران

بانوی اسب ایران

لوئیز فیروز (به انگلیسی: Louise Firouz) با نام اصلی لوئیز لیلین (به انگلیسی: Louise Laylin) (زاده ۱۹۳۷ در ویرجینیا - درگذشته ۲۵ مه ۲۰۰۸ گنبد کاووس) بانوی آمریکایی‌الاصل که بود که به مدت بیش از ۴ دهه به همراه همسرش نرسی فیروز به پرورش اسب در ایران پرداخت. از وی به عنوان کاشف اسبچه خزر نام برده می‌شود. او ملقب به بانوی اسب ایران بود.
زندگینامه
لوئیس فیروز کاشف اسبچه خزر در سال ۱۳۳۶ با یکی از شاهزادگان ایرانی به نام نرسی فیروز ازدواج و به همراه او به ایران سفر کرد. با کمک همسر خود و با توجه به علاقه ای که به اسب و سواری داشت مرکزی را به نام نوروزآباد در تهران جهت سواری فرزندانش تاسیس کرد. این خانم آمریکایی الاصل فارغ­ التحصیل رشته دامپروری از دانشگاه کرنل همواره به دنبال اسبی کوچک اندام بود که برای سواری کودکان مناسب باشد. سرانجام در بهار سال ١٣۴۴ خورشیدی (١٩۶۵ میلادی) با پشتکار فراوان به­ طور کاملاً تصادفی در ناحیه ­ای نزدیک آمل متوجه اسب کوچکی شد که در حال کشیدن یک گاری بود. ایشان به واسطه داشتن تحصیلات در علوم دامی و آشنایی با انواع نژادهای اسب به سرعت به ویژگی‌های منحصر به فرد و ارزش‌های خاص این نژاد پی برد و براساس مطالعات و تحقیقات خود در طی مدت کوتاهی جوامع بین‌المللی پرورش اسب را مجاب به قبول این نوع اسب کوچک ایرانی به عنوان نژادی منحصر به فرد نمود. او با تلاش فراوان موفق به معرفی نژادی شد که قدمتی هزاران ساله داشت. او توانست اسبی را مجدداً به دنیا معرفی کند که دارای ارزش فراوانی بود. اسب منحصر به فردی که به مینیاتور اسب عرب شباهت دارد و او آن را اسبچه خزر نامید. او موفق به کشفی شد که بزرگترین کشف یک گونه جدید اسب در قرن بیستم بود.
خانم لوئیز فیروز پس از نیم قرن زندگی در ایران در بامداد روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷، در سن ۷۵ سالگی براثر بیماری ریوی و کبدی در بیمارستان برزویه گنبد کاووس دارفانی را وداع گفت و با احترام خاص در مزرعه اش که ذکر شد به خاک سپرده شد.
بانوی اسب ایران
بانوی اسب ایران
بانوی اسب ایران
بانوی اسب ایران
بانوی اسب ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]