جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.

جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.

محدوده تمدن مارلیک-دیلمان در محوطهٔ باستانی کوهپایه ای و کوهستانی استان‌های گیلان ، مازندران ، قزوین و شمال تهران و شرق آذربایجان است که در این ناحیه آثاری مربوط به بیش از هفت هزار سال قبل پیدا شده است . واژه مارلیک برگرفته از دو واژه (مارد) و (لیک) است و این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد. پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان زبان گیلکی میداند. تپه مارلیک و تمدن مارلیک-دیلمان تا سال‌های دهه ۱۳۴۰ ناشناخته بود اکثر آثار باستانی بدست آمده در بازار‌ها به فروش میرسیدند! این تمدن سرانجام توسط دکترعزت‌الله نگهبان که پدر باستان شناسی ایران نامیده میشود کاوش شد. در این دشت پنج تپه مارلیک ، زینب بیجار ، دور بیجار ، پیلا قلعه و جازم اهمیت بیشتری دارند.
مردمان تمدن مارلیک پادشاهی نیرومندی در این ناحیه داشتند که دامنه نفوذ آن شامل گیلان و مازندران و شرق آذربایجان میگردید و مرکز آن تپه مارلیک در گیلان بود و اقوام آن هم اقوام بومی این ناحیه بودند. مردمان این تمدن مردگان خود را بنا بر آیین خود و همراه با اشیاارزشمند به خاک می‌سپردند. در این تپه ۲۵ آرامگاه وجود دارد و در برخی از آنها بازمنده استخوان به دست آماده‌است. در همهٔ آرامگاه‌ها اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌خود و… پیدا شده‌است. پارچه‌های به دست آماده نیز خبر از وجود بافندگی در هزاران سال پیش در گیلان می‌دهند. همچنین در کاوشگری‌ها آثار ساختمان چهار دیواری پدیدار شد که در حدود ۳۰متر مساحت داشت و به نظر می‌آمد آرامگاه یا معبد باشد. جام‌های شیشه‌ای در این محوطه از اولین نمونه‌های صنعت شیشه سازی بشر است.
مهر استوانه‌ای یافت شده در یکی از گورستان‌های بخش دیلمان که گورهای گبرها نام دارند مربوط به بیش از ۵ هزار سال قبل می‌باشد. این مهر در موزه لنینگراد نگهداری می‌گردد. در تمدن مارلیک-دیلمان مردم به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند. و مردگان خود را همراه با اشیایی که نقش خورشید داشتند به خاک میسپردند زیرا خورشید در فرهنگ مردم مارلیک-دیلمان نقش مهمی داشت. پروفسور آندره گدار در کتاب معروفش، هنر ایران ارزش تزئینات به دست آمده از گورستان‌ها و محوطه‌های باستانی دیلمان را قابل مقایسه با هنر یونان قدیم دانسته و نوشته است، در قبرستان‌های نواحی املش، پیرکوه، دیلم و غیره اشیای کشف شد که بیشتر قطعاتی از سفال سرخ رگ هستند. در قبرستان‌های دیلم سفال منقوش وجود ندارد یا اگر داشته باشد بدست نیاورده اند، اما عده‌ی زیادی اشیای طلا و نقره در آن جا کشف شده که تزئیناتش گاهی با هنر یونان یا هنر اتروسک خویشی پیدا می‌کند. آثار یافته شده از نواحی مختلف دیلم، بیش از هر چیز بیانگر این حقیقت است که کوهستان‌های گیلان در هزاره‌های پیشین خاستگاهانسان هایی بوده است که به مرتبه بالایی از فرهنگ و تمدن دست یافته بودند.
جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.
جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.
جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.
جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.
جام‌های تمدن مارلیک، گیلان.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]