دختولوک قشم به عنوان دومین عروسک ملی ثبت شد.

دختولوک قشم به عنوان دومین عروسک ملی ثبت شد.

سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم از ثبت ملی عروسک دُختُ لوک قشم به عنوان دومین عروسک ملی به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ثبت 1101 خبر داد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، حمیدرضا محسن‌پور گفت: دُختُ لوک نمادی از هنرنمایی مادرانی است که بدون در اختیار داشتن امکانات خاص و در دنیایی به دور از اسباب بازی‌های صنعتی و مدرن، با ابزار کاملا ابتدایی عروس و دامادهایی از جنس فرهنگ خودشان می‌ساختند تا در روزهای گرم و طولانی تابستان نشاط و سرزندگی را به زندگی کودکانه دلبندشان هدیه کنند.
وی ادامه داد: پروژه حفظ و احیاسازی صنایع دستی و ارزش‌های فرهنگی و بومی جزیره قشم در سال 1390 انجام شد و در این راستا عروسک‌های دُختُ لوک توسط جامعه زنان روستایی تولید و در کنار دیگر محصولات فرهنگی و هنری بومی منطقه در معرض نمایش و فروش در تعاونی‌های محلی و روستایی قرار گرفته است.
محسن‌پور هدف از این پروژه را حفظ فرهنگ بومی و نیز ایجاد معیشتی مکمل برای خانواده‌های روستایی دانست و افزود: هم اکنون بیش از 200 نفر از زنان روستایی برکه خلف و روستاهای همجوار به تولید صنایع دستی مشغول هستند که بیش از 30 تن از این تعداد دُختُ لوک ساز هستند.
سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم همچنین از برگزاری کارگاه «سفری به فرهنگ‌ها با عروسک‌ها» در محل موزه عروسک‌های ملل خبر داد و گفت: آموزش ساخت عروسک‌های بومی، گفتگو و تعامل با بانوان عروسک ساز، آشنایی با پوشاک، فرهنگ و خوراکی‌های بومی، عرضه مستقیم عروسک‌های بومی و پخش فیلم از جمله بخش‌های این کارگاه بود.
وی ادامه داد: بانوان هنرمند قشمی در کنار کارشناسان ژئوپارک در این کارگاه حضور پیدا کرده و مجموعه‌ای از صنایع دستی بومی شامل لباس‌های محلی، انواع زیور آلات و انواع عروسک‌های دُختُ لوک را به نمایش گذاشتند.
به گفته محسن‌پور ثبت ملی دُختُ لوک نشان دهنده اهمیت پاسداشت میراث ناملموس فرهنگی و رویکرد جدی سازمان منطقه آزاد قشم در دستیابی به این مهم است.
دختولوک قشم به عنوان دومین عروسک ملی ثبت شد.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]