ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...

ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...

در همسایگی جنگل رویایی ابر، جنگلی زیبا و با طراوتی قرار دارد. این جنگل در 45 کیلومتری شمال شاهرود (محور آزادشهر) در حاشیۀ جنوبی رشته کوه البرز، در کنار روستای زیبای ابر از مناطق نمونه گردشگری شهرستان شاهرود به شمار می‌رود.

به واسطه قرارگیری در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای سرد و معتدل بوده و بارش بیشتر آن به دلیل رطوبت ناشی از دریای خزر است که طراوت و سرسبزی خیره کننده ای به آن بخشیده است.

آب و هوای این منطقه برگرفته از آب و هوای منطقه کوهستانی خزری است. دوره خشکی حدوداً از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد. دورۀ یخبندان نیز از اواخر آبان شروع می‌شود و تا اوایل فروردین ماه ادامه می‌یابد و جریانات جوی از کرانه‌های دریای خزر به ارتفاعات کوهستان ابر هدایت شده و به علت بلندی این مکان و پوشش آن، حالت متراکم پیدا نموده و به ندرت از ارتفاعات روستای ابر گذشته و به سمت جنوبی ابر و کویر جریان می‌یابد. متوسط رطوبت نسبی در منطقه 60 تا70 درصد است.

غلظت ابر و مه در بیشتر فصول در این جنگل، باعث ایجاد پوشش گیاهی جالب و متنوعی شده است. همچنین وجود ابر در پایین دست و بیرون زدن تاج ارتفاعات از میان ابرها همچو عرشۀ کشتی شناور بر دریا، زیبایی جنگل را دو چندان می‌نماید.

این جنگل از نوع پهن برگ با سطحی نزدیک پنجاه هزار هکتار در امتداد جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است. از عناصر مهم درختی و درختچه ای جنگل قطری می‌توان به بلوط، افرا، کرکو، گونه‌های گیاهی افراشیر دار، افرا پلت، راش، ون، ممرز، کچف، توسکا، ملج، بارانک، ولیک، ازگیل، داغداغان و ... اشاره کرد. حداکثر ارتفاع منطقه 2986 متر و حداقل ارتفاع آن 1500 متر است. شیب عمومی 45- 25 درصد شمالی ـ جنوبی و شیب جانبی 50 – 35 درصد شرقی ـ غربی است.

روستای شگفت انگیز ابر نیز در چهار کیلومتری غرب قطری در دامنه کوه قرار دارد که علاوه بر راه اصلی با یک راه فرعی بین مزارع به قطری ارتباط دارد و در همین مسیر نزدیک سی خانواده عشایری زندگی می‌کنند.

قطری منطقه ای کوهستانی است که زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های معتدل دارد. جهت وزش بادهای غالب منطقۀ قطری از سمت شمال به جنوب و بالعکس بوده که در پاییز شدت بیشتری به خود می‌گیرد و در زمستان همراه با برف و بوران است.

ارتفاعات منطقه قطری محل استقرار و سکونت دامداران در فصول بهار و تابستان به جهت تهیه فراورده‌های لبنی است که دیدن فراوری محصولات لبنی به شیوه سنتی بسیار دیدنی است و می‌توان سوغاتی باشد از سفر شما به قطری. در ارتفاعات شمال قطری منطقه ای موسوم به کوه قاسم قرار دارد که ایستگاه مخابراتی و اردوگاه شرکت نفت به فواصل 4 کیلومتر در ارتفاعات 2600 و2850 متری از سطح دریا قرار دارند. راه دسترسی به این دو ایستگاه خاکی بوده و از جنب آستان امامزاده سراوین (ع) می‌گذرد.

وجود آرامگاه امامزاده محمد سراوین(ع) قطری در کنار کوه قاسم و جنگل قطری از جمله عوامل حضور گردشگران در این منطقه است. گردشگران در کنار زیارت و برخورداری از آثار معنوی، از طبیعت زیبا و مفرح منطقه برخوردار می‌شوند. امامزاده محمد سراوین (ع) قطری یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. آرامگاه این امامزاده در محیطی آرام، دلنشین و خوش آب و هواست.

از جمله موارد دیدنی و قابل توجه در منطقۀ قطری، وجود حمام قدیمی در ضلع شمالی بنای امامزاده سراوین (ع) است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌نماید. این بنا متعلق به دورۀ قاجار بوده و در اردیبهشت ماه سال 1382 به شماره 8610 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ماه‌های اردیبهشت تا آبان، بهترین فرصت دیدن این منطقۀ نمونه گردشگری زیبا و خنک است. بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعۀ تاریخی و شهر زیبای بسطام می‌تواند از برنامه‌های سفر خاطره انگیز شما در بازگشت از جنگل قطری باشد. جنگلی پُر از ابر، پُر از کوه‌های آبی و آسمانی آفتابی.
منبع: تابناک
ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...
ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...
ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...
ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...
ابرهایی که به قامت جنگل نمیرسند ...

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]