گزارش برنامه‌ی آبشار زردلیمه به سمت گزستان1

مکان:چهارمحال وبختیاری-اردل-دیناران
آبشار بوئینه که در اصطلاح محلی و گویش عمومی به آبشار زردلیمه شناخته میشود,عریض‌ترین آبشار ایران با عرض 70 متر و ارتفاع 50 متر در درّه‌های سرسبز منطقه‌ی دیناران اردل و در مسیر کوچ عشایر واقع است.
ظاهرا منطقه‌ی گرمسیری عشایر در پایین دست درّه,در مجاورت آبشار و منطقه‌ی سردسیری آنها در بالای درّه ودر شروع مسیر کوهنوردی است.
برای رفتن به این آبشار منحصر به فرد از شهرکرد حدود 4ساعت راه است.
افراد گروه روز جمعه 23فروردین در ساعت3:30دقیقه‌ی صبح حرکت خود را از جاده‌ی کاج-رستم آباد به سمت دیناران آغاز کرده وبا گذر از روستاهای لاخشک و ده پینه به جاده خاکی منتهی به دشت دنگان رسیدیم که جاده چند شاخه میشدو ما اول جاده‌ی سمت راست وبعد جاده‌ی سمت چپ را انتخاب کرده و ساعت 7:30 دقیقه به دشت دنگان رسیدیم.مینی بوس به سختی از عرض رودخانه عبور کرد وجای شکرش باقیست که نیازی به خیس شدن خودمان اول صبحی نبود.
پس از عبور از رودخانه‌ی درّه کل در مکانی نزدیک ساختمان تعاونی عشایر و در خنکای دل انگیز صبحگاهی به صرف صبحانه پرداختیم.ساعت 8:30دقیقه بعد از جلسه‌ی معارفه و انتخاب جلودار,عقب دار ومسئولین فنی حرکت خود را به سمت آبشار از جاده‌ی سمت چپ تعاونی آغاز کردیم.از آنجایی که مسیر رسیدن به آبشار محل گذر عشایر است پاکوب مشخصی دارد.
وبا گذر از چندین تپه موسوم به راه شتر رو به دره رسیدیم,دو ساعتی به سمت پایین پیاده روی کرده,پوشش گیاهی مختلفی نظیر لاله,گندم,دیم ,گون ودیگر گیاهان به چشم میخورد.
باگذر از دیواره‌های سر به فلک کشیده‌ی زاگرس به دشت نسبتاً پهنی رسیدیم وبا گذشتن از روستای کوچکی به نام الورگ ونزدیک شدن به درّه زمانی را به صرف ناهار
مسیر حرکت تا رسیدن به ناهار نسبتاً مشکل‌ترین قسمت کوهپیمایی بود.وجود شیب تند در مسیر و عبور افقی از دیواره و پرتگاه‌ها دلیل این مدعاست.خلاصه پس از ناهار و استراحت ادامه‌ی مسیر را از سمت درّه در مسیر مالرو پیش گرفتیم.با گذر از پیچ درّه رودخانه‌ی زیبای بازفت را دیدیم واین به ما نوید نزدیک شدن به آبشار را می‌داد. ساعتی بعد موفق به دیدن آبشار از فاصله‌ی دور شدیم و این بدین معنی بود که تا آبشار حدود یک ساعت و نیم دیگر راه باقی نمانده.جیره‌ی آب افراد رو به اتمام بود و حرکت را کند کرده بود.اما بالاخره انتظار پایان یافت و سرانجام ساعت 7:30دقیقه‌ی عصر به آبشار رسیدیم,آبشاری که تماشای آن حرکت 10ساعته در مسیر صعب العبور را راحت می‌کرد.پس از رفع خستگی مسحور زیبایی منطقه به گردش در کنار آبشار و گرفتن عکس یادگاری پرداختیم.اکنون هوا رو به تاریکیست و لذا در بالای آبشار اقامت گزیدیم,منطقه نسبتاً شلوغ بود با این وجود محل برقرار کردن کمپ موجود بود.