آشنایی با آداب و رسوم کشور لبنان

آشنایی با آداب و رسوم کشور لبنان

وفاداری به یک گروه
غرور و خوش‌نامی هر لبنانی مهم‌ترین دارایی‌های او هستند. این خصوصیت به خانواده و گروه‌های بزرگ‌تر اجتماعی نیز تعمیم داده می‌شود. بدین ترتیب مسئولیت رفتار هر شخصی بر عهده‌ی کل خانواده‌ی و گروه اجتماعی او است و به همین دلیل حفظ آبرو، غرور و عزت‌نفس برای هر لبنانی اهمیت حیاتی دارد.
لبنانی‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند که اسباب شرمندگی و خجالت یکدیگر در دیدگاه عموم را فراهم نکنند. به همین دلیل نیز اگر دوستی در حضور جمع از آن‌ها درخواستی داشته باشد، حتی اگر قصد انجام آن کار را نداشته باشند، باز هم جواب رد نمی‌دهند.
مهمان‌نوازی
یکی از افتخارت لبنانی‌ها، شناخته شدن مهمان‌نوازی به‌عنوان یکی از سنت‌های اجتماعی آنان است. در فرهنگ این کشور پذیرایی از مهمان باعث غرور و سربلندی میزبان می‌شود. البته نباید انتظار داشت که به‌محض دیدن یک غریبه او را برای صرف غذا به منزل دعوت کنند.
به‌محض ورود مهمان به منزل به او چای و یا قهوه تعارف می‌کنند و البته ادب حکم می‌کند که این تعارف حتماً پذیرفته شود چراکه رد کردن غذا و نوشیدنی‌هایی که لبنانی‌ها در منزلشان به مهمان تعارف می‌کنند به‌عنوان توهین به میزبان تلقی می‌شود.
آداب خوشامدگویی و نحوه‌ی برخورد
نحوه‌ی خوشامدگویی لبنانی‌ها، ترکیب جالب‌توجهی از آداب معاشرت فرانسوی و فرهنگ مسلمانان است. خوشامدگویی به غریبه‌ها عبارت است از یک لبخند گرم و دوستانه و فشردن دست همزمان با گفتن کلمه‌ی مرحبا (سلام) که بسیار خوشایند است. دوستان نزدیک در هنگام ملاقات سه بار گونه‌ی یکدیگر را می‌بوسند که این کار شباهت زیادی به رسوم فرانسوی دارد.
در هنگام ملاقات و احوالپرسی با یک لبنانی نباید باعجله رفتار کرد و جویا شدن احوال خانواده و وضعیت سلامتی او ضروری است. در هنگام برخورد با یک زن مسلمان لبنانی فشردن دست پسندیده نیست مگر اینکه او ابتدا دستش را به سمت شما دراز کند.
آداب هدیه دادن
هدیه دادن بخشی از فرهنگ لبنان محسوب می‌شود و به مناسبت خاصی نیز محدود نیست. لبنانی‌ها ممکن است در ازای انجام دادن خدمتی خاص، بازگشت از سفر خارجی و یا صرفاً تمایل شخصی به یکدیگر هدیه بدهند. ارزش مالی هدیه نیز هیچ اهمیتی ندارد و فقط جنبه‌ی دوستانه‌ی آن موردتوجه است. اگر به خانه‌ی یک لبنانی دعوت شدید بردن یک دسته‌گل اقدامی مناسب است و در صورت دعوت شدن به‌صرف غذا، بردن شیرینی نیز مرسوم است.
اگر میزبان شما مسلمان بود فقط برای مردان خانواده هدیه ببرید. دادن هدیه‌های کوچک مثل شکلات به بچه‌های میزبان نیز کاری پسندیده است و در هنگام دادن هدیه از دست راست و یا هر دودست استفاده کنید و چرا انجام این کار با دست چپ توهین‌آمیز تلقی می‌شود.
آداب مهمانی شام
اگر برای صرف شام به خانه‌ی یک لبنانی دعوت شدید بهتر است حتماً لباس مناسب و رسمی بپوشید و از صحبت درباره‌ی موضوعات حساس مثل سیاست، دین و یا جنگ داخلی خودداری کنید. در هنگام ورود ابتدا با سالخورده‌ها احوال‌پرسی کنید. لبنانی‌ها مهمانی شام را رسمی برگزار می‌کنند پس صبر کنید تا به شما بگویند کجا بنشینید. در هنگام صرف غذا چنگال را در دست راست بگیرید و چاقو را در دست چپ و همچنین میزبان از شما انتظار دارد که همه‌ی غذاهای سرو شده را امتحان کنید. معمولاً میزبان دو یا حتی سه بار بشقاب شما را پر می‌کند و اگر شما از این کار استقبال کنید، نشان از این است که از غذا لذت می‌برید و میزبان موفق شده به‌خوبی از شما پذیرایی کند.
آشنایی با آداب و رسوم کشور لبنان
آشنایی با آداب و رسوم کشور لبنان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]