۱۰۰ اثرگردشگری مازندران قابل ثبت در فهرست ملی است

۱۰۰ اثرگردشگری مازندران قابل ثبت در فهرست ملی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: بیش از ۱۰۰ اثر گردشگری برای ثبت آثار ملی در استان وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا عصر یکشنبه در پنجمین جلسه کارگروه گردشگری با اشاره به ثبت غار اسپهبد خورشید در آثار ملی در سال ۸۱ گفت: با توجه به سوابق و قدمت غار اسپهبد خورشید برخی اتفاقات انسانی و بهره‌برداری معادن در اطراف، غار را مورد تهدید قرار داده است.
وی بیان کرد: گزارش‌های ارائه‌شده از تخریب منظر، تجاوز به حریم، عرصه و اثرات مخرب ناشی از فعالیت‌های معدنی در مکان‌های تاریخی غار اسپهبد خورشید موجب نگرانی و تأسف کارگروه گردشگری است.
بزرگ نیا با اعلام اینکه میدان تیر پادگان دوآب باید از حاشیه غار خارج شود، اذعان داشت: این میدان تیر در اطراف غار موجب تهدید و آسیب شده است.
وی بابیان اینکه طرح‌های گردشگری در منطقه غار اسپهبد خورشید تهیه‌شده است، تصریح کرد: تمام عواملی که موجب تهدید غار شده است مورد شناسایی قرارگرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تأکید به انتقال و جابجایی معادن روی کوه غار اسپهبد خورشید، اذعان داشت: نشست کارشناسی با سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راه و شهرسازی برای تعیین حریم و جابجایی معادن صورت گرفته است و باید عواملی همچون تمدید پروانه معادن که موجب تهدید و آسیب آثار تاریخی می‌شود، ممنوع اعلام شود.
وی با اعلام اینکه موزه روستایی از مصوبات سفر دولت نهم و دهم به مازندران است، افزود: ۲۸ گونه معماری در منطقه گردشگری بلیران برای موزه روستایی شناسایی شد.
بزرگ نیا بابیان اینکه ۱۰ هکتار از ۱۷۰ هکتار منطقه گردشگری بلیران آمادگی برای موزه روستایی داریم، تصریح کرد: در عرصه مشخص گونه‌ها شناسایی و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شد که این امر جزء تعهدات دانشگاه شمال است.
وی بیان داشت: این غار در منطقه خطیرکوه سوادکوه که دارای بلندترین طاق‌های طبیعی جهان با ابعاد ۸۵ در ۹۵ متر است.
۱۰۰ اثرگردشگری مازندران قابل ثبت در فهرست ملی است
۱۰۰ اثرگردشگری مازندران قابل ثبت در فهرست ملی است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]