غار رود افشان

غار رود افشان

طبیعت شوخی جالبی را برای غارنوردان ایرانی تدارک دیده و یکی از بزرگترین دهانه‌های غارهای ایران را در گودالیپنهان کرده که برای دیدن قطر 100متری آن باید به فاصله ای کمتر از بیست متری اش برسید! غار رودافشان که در 103 کیلومتری شمال شرقی تهران و در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است، طوری لا به لای صخره‌ها پنهان شده که پیدا کردن آن در اثر اتفاق و شانس ممکن نیست.
این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته است و تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده اند. و البته چاله‌هایی که آبی زلال را از دل صخره‌های سنگی بیرون می‌دهند.
برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود 15 تا 20 دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر 100 متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد!
مسیر دیگری هم برای رسیدن به غار وجود دارد که البته مسیر دشواری است اما به زیبایی اش می‌ارزد. این مسیر خوراک کوهنوردان و طبیعت‌گردهایی است که به مقصد روداقشان سفر می‌کنند. این مسیر از روستای دلی‌چای واقع در حاشیه جاده فیروزکوه می‌گذرد و در امتداد مسیر رودخانه دلی‌چای ادامه پیدا می‌کند.
غار رود افشان
غار رود افشان
غار رود افشان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]