سوغات ارمنستان

سوغات ارمنستان

مربای گردو ، یکی از معروف‌ترین سوغاتیهای ارمنستان است . این مربا که در درون ظرف شیشه ای است ، در سراسر کشور ارمنستان در بغالیها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد ولی بهترین و معروف‌ترین مکانها برای خرید این محصول ، دو روستای گارنی Garni و گِقارت Geghart است . این دو روستا در فاصله ای نه چندان دور از هم در استان کُتایک kotayk در شرق ارمنستان می‌باشند . در روستای گارنی ، معبد معروف گارنی قرار دارد که متعلق به دوران باستان و آئین مهر است و در روستای گقارت هم کلیسای معروف گقارت وجود دارد که یک کلیسای قدیمی متعلق به چند صد سال قبل است. هر دو این آثار از آثار دیدنی و تاریخی ارمنستان است که هر ساله توریست‌های فراوانی از نقاط گوناگون جهان برای دین آنها به ارمنستان می‌آیند و در بیرون محوطهء این دو اثر تاریخی ، سوغاتیهای گوناگون ارمنستان و بویژه مربای گردو به فروش می‌رسند .
این مربا ، سیاه رنگ بوده و شیرینی آن کمی از مرباهای دیگر بیشتر است با این وجود گردوهای آن آب نشده و در درون مربا به صورت گردوی کامل ( البته به صورت مربا شده) باقی می‌ماند و می‌توان آن را به صورت جداگانه ، همراه چای و بویژه به همراه کره خورد
قیمت این مربا بسته به بزرگی و کوچکی ظرف آن و نیز کارخانهء سازنده آن ، متفاوت است ولی کمترین نرخ خرید هر ظرف آن 1000 درام معادل 3000 تومان است که همانگونه که قبلاً اشاره شد مرغوب‌ترین نوع آن در دو روستای گارنی و گقارت ارائ ه می‌شود و بهتر است که این مربا را از این دو روستا خریداری نمائید .

سوغات ارمنستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]