کویرگردی در زمستان (2)

کویرگردی در زمستان (2)

تخت عروس، نماد زیبایی کویر
تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری است که در بالای آن در منظره جنوبی تپه‌های شن روان، چال سلکنون و روستای مصر قابل رویت هستند. در منظره شمالی نیز تپه‌های وسیع، شن‌های روان، تخت شورو در شمال غربی، کوه‌های دامغان، قله دماوند در صورت صاف بودن هوا و باتلاق‌های کویر مرکزی قابل رویت هستند. در قسمت غربی تخت عروس تپه شنی بسیار بلندی قرار دارد. در قسمت دیواره‌های شرقی و نیمه شمالی، فرسایش اشکال پلکانی ایجاد کرده است. جنس خاک تخت عروس از توع خاک‌های آهکی، کارن و ماسه است.
علت نامگذاری این منطقه به تخت عروس وجود مناظر زیبا بر بالای این تخت است. در فرهنگ کویرنشینان، عروس نماد زیبایی و وجاهت است. مردمان حاشیه کویر به مناطق زیبا لقب عروس می‌داده‌اند. نام‌هایی چون روستای عروسان در شرق مصر و تخت عروس از جمله این نامگذاری‌ها هستند.
مناظر دیدنی تخت عروس آنچنان بدیع و زیباست که هر بینندهای را محسور میکند. برای رسیدن به تخت عروس باید از روستای مصر به سمت شمال حرکت کرد. بعد از گذر از روستای فرحزاد وارد دو راهی چال سلکنون شد و پس از طی مسافتی در حدود 3 کیلومتر وارد دو راهی دریاچه چال سلکنون شد. در این قسمت باید از چند تل شن عبور کرد. پس از عبور از دیواره شنی دریاچه نمک سلکنون و تخت عباس در قسمت شرق قابل رویت هستند. مسیر را به سمت شمال ادامه دهید تا پس از طی 6 کیلومتر و عبور از 2 چال به تخت عروس برسید.
کویرگردی در زمستان (2)
کویرگردی در زمستان (2)
کویرگردی در زمستان (2)

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]