زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی

زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی

پارک جنگلی قرق؛ زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سالهای اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی، حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم.

استان گلستان در شمال کشورمان با آب و هوایی دلپذیر یکی از مراکز گردشگری ایرانی است.

پیشینه تاریخی گلستان به 7 هزار سال پیش بازمی‌گردد. نام این استان تا سده هفتم هجری ایالات گرگان بوده. پس از آن تا اوایل سده دهم استرآباد نامیده شده است؛ اما در نوشته‌های تاریخی به جا مانده از اوایل دوران اسلامی نام «جرجان» به چشم می‌خورد که این اسم بعدها و در اسفند 1316 به گرگان تغییر یافت و بالاخره از سال 76 استان مستقل گلستان پایه‌گذاری شد.

پوشش گیاهی و وجود پارک طبیعی موجب شده، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به گلستان سفر کنند و همین موضوع تاثیر مثبتی بر اقتصاد این استان داشته است.

پارک جنگلی قرق، در 23 کیلومتری شرق گرگان و در مسیر مشهد یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر ایران است.

این پارک با 650 هکتار مساحت در محیطی جلگه‌ای واقع شده و انواعی از درختان انجیلی، ممرز، بلوط، افرا و درختچه‌های جلگه‌ای در آن به چشم می‌خورد.

مرحوم حسین سعیدی آشتیانی بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی ایران در سال 1348 طرح این پارک را تهیه کرد. عملیات اجرایی آن در سال 1350 شروع شد.

گوزن قرمز که از جمله گونه‌های حمایت شده محیط زیست است، در این پارک نگهداری و تکثیر می‌شود.

از این رو پارک جنگلی زیستگاه گوزن قرمز یا مرال به حساب می‌آید که یکی از بزرگترین انواع گوزن و در واقع بزرگترین گوزن بومی ایران است.

به دلیل شرایط آب و هوایی و تابستان‌های خنک بازدید از پارک جنگلی قرق، اغلب در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد. از این رو با ایجاد شبکه‌های آبرسانی، برق‌رسانی و ساخت پناهگاه‌های چوبی ویژه اسکان تلاش شده است تا امکانات رفاهی برای گردشگران این پارک فراهم شود.


گزارش از: زهرا علی اکبرلو
زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی
زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی
زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی
زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی
زیستگاه گوزن‌های قرمز ایرانی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]