از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید

از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از باغ‌های گیاه شناسی ایران است که در نزدیکی تهران، در منطقهٔ چیتگر در محله آزاد شهر قرار دارد. این باغ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اداره می‌شود.
باغ گیاه شناسی مکانی است که در آن مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و یا در گلخانه‌ها کشت می‌شوند و نقش مهمی در زمینه‌های مختلف پژوهشی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاه شناسی به عنوان ذخیرهٔ ژنتیکی گیاهانِ در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد. در باغ‌های گیاه شناسی امکانات لازم برای مطالعه و پژوهش درباره تنوع زیستی و حفاظت از آنها فراهم می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی فراهم شده و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌شود. تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغهای گیاه شناسی به آن پرداخته می‌شود.
عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر واقع در کنار اتوبان تهران به کرج احداث گردید و یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه شناسی جهان محسوب می‌شود. مساحت باغ حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۰ متر بوده و دارای آب و هوای نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلیمتر است. حداکثر دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد به ۴۳-۴۲ درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین‌تر از ۱۰- درجه سانتیگراد می‌رسد.
باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه ای، بوته ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس، جنگلی خزری و بیابان‌ها و همچنین رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای، باغ‌های نمایشی، آبشار‌ها و دریاچه‌ها وجود دارد.
در باغ گیاه شناسی ملی ایران یک هرباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه‌های گیاهان خشک شده جهت پژوهشگران گیاه شناسی طبقه بندی و نگهداری می‌شود. این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشک است که در حال حاضر با داشتن ۲۴۷ هزار نمونه گیاهی یکی از معتبرترین هرباریوم‌های منطقه خاورمیانه و بزرگ‌ترین و مجهزترین آنها در کشور است. علاوه بر این، تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای دنیا از طریق مبادله در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می‌شود.
باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش‌های مختلف زیر می‌باشد:
۱- باغ صخره ای
۲- گیاهان دارویی
۳- پوشش گیاهی قاره آمریکا
۴- آربراتوم
۵- باغ سیستماتیک
۶- ناحیه ایران و تورانی
۷- ناحیه زاگرس
۸- ناحیه البرز
9- رویشگاه هیمالیا
10- حوزه خزر
۱۱- رویشگاه آذربایجان و قفقاز
۱۲- پوشش گیاهی قاره اروپا
۱۳- باغ چین و ژاپن
۱۴- جنگل تفریحی
۱۵- فضای سبز محوطه اداری
۱۶- گلخانه‌ها و نهالستان
۱۷- باغ میوه
۱۸- نهالستان
19- قطعات نمایشی
طرح جامع باغ گیاه شناسی ملی ایران به نحوی پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده الگویی از باغ ایرانی باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش بینی شده که چهار بلوار در چهار جهت به آن می‌پیوندد.
این باغ به تازگی برای بازدید عموم آزاد شده است و شما عزیزان در صورت علاقه می‌توانید از این باغ زیبا دیدن فرمایید. باغ گیاه شناسی ملی ایران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ پذیرای شما علاقمندان می‌باشد.
برای رسیدن به باغ گیاه شناسی باید مسیر اتوبان تهران به سمت کرج، خروجی پیکانشهر، آزاد شهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران را طی کنید.
مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی ملی ایران از طریق مترو، ایستگاه متروی ایران خودرو و ایستگاه متروی وردآورد می‌باشد.

اگه بخت یار بازدید کننده‌ها باشه سنجاب و در موارد نادر شاید روباه هم ببینن که وارد محوطه شده
از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید
از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید
از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید
از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید
از باغ گیاهشناسی تهران در پاییز دیدن کنید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]