نان تمیجان

نان تمیجان

تمیجان، از روستاهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان رودسر و دارای پل خشتی تمیجان می‌باشد.
تمیجان، همچنین نام نان محلی گیلان بوده و در گویش گیلکی بر گرفته از سه واژه تو+می+جان به معنی تو جان منی برگرفته شده است؛ و به لحاظ خوشمزگی آن می‌باشد که از آرد برنج مرغوب و محلی گیلان تهیه می‌شود.
این نان با آرد برنج پخته می‌شود؛ به همین علت شیرین مزه است و آن را با حلوا شکری میل می‌کنند. نان تمیجان بیضی شکل و باریک است . طول قطر بزرگ این بیضی 30 و عرض آن 20 سانتی متر است . خمیر آن را پس از پهن کردن روی تابه چدنی که آن را ساج می‌گویند برشته می‌کنند و به رنگ پوست پیاز در می‌آورند.
اگرچه روزگاری آن را فقط در تمیجان می‌پختند، اما امروز در مناطق دیگر گیلان ، از جمله تالش محله و ریوشل لنگرود هم پخته می‌شود. این نان در سراسر گیلان و مازندران ، بویژه در بازارهای هفتگی املش و رودسر و لنگرودبطور عمده پخش می‌شود. بیشترین مصرف این نان ایام عید است که با حلواشکری از میهمانان پذیرایی می‌شود.
در اولین شب جمعه ماه رجب که لیله الرغائب نامیده می‌شود و به طور خلاصه رغائب می‌گویند قبل از غروب آفتاب کمی حلوا یا تعدادی خرما را داخل نان تمیجان می‌گذارند و به خانه همسایه‌ها و یا نیازمندان و خویشاوندان می‌برند. امروزه هم نه تنها در سراسر رانکوه ، بلکه در تمام منطقه کوچصفهان و لشتانشا تا تنکابن این نان را به نام تمیجان می‌شناسند. این نان به خارج از منطقه هم فرستاده می‌شود و بویژه مردم استان‌های گیلان و مازندران در ماه مبارک رمضان بیشتر از ماههای دیگر نان تمیجان مصرف می‌کنند.
نان برنجی تمیجان از نانهای سنتی منطقه گیلان میباشد که با آرد برنج وبه صورت سنتی پخت میشود و بیشتر در مناطق روستایی شرق گیلان پخت میشود . و در بازار روز شهرهای لاهیجان ُ لنگرودُ رودسر ُ املش ُ آستانه اشرفیه و رشت یافت میشود .
از سوغات‌های بسیار پرطرفدار منطقه نیز به شمار میرود و مسافران با اولین خرید همواره مشتری دائمی این نوع نان میباشند . تمیجان اسم روستائی تاریخی و با قدمت طولانی در حوالی املش میباشد که ظاهراْ این نان نخستین بار از این منطقه به بازار گیلان معرفی و به همان اسم نیز شهرت یافت .
http://yosefdeh.persianblog.ir/
نان تمیجان
نان تمیجان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]