آشنایی با سوغاتی‌های گرگان

آشنایی با سوغاتی‌های گرگان

مهمترین سوغات شهر گرگان عبارت‌اند از حلوا اماج، نان زنجبیلی (لوزی)، نان شیرینی (خرمایی)، سرقربیلی، نان پادرازی، نان شیرمال و قطاب.
علاوه بر این موارد که در حال حاضر نیز در بازارهای استان به عنوان سوغات گرگان به فروش می‌رسد و بسیاری از گرگانی‌ها نیز در آستانه سال نو اقدام به پخت آنها می‌کنند؛ خوراکی‌ها و شیرینی‌جات سنتی و خانگی دیگری هم در گذشته‌های نه چندان دور پخته می‌شده است که از آن جمله می‌توان به کُلُمبو، کالنی نون، گلاج، رشته به رشته، شیرینی برنجی، نون قندی، نون کلوچه، سیچو کماچ و شکلات‌های عیدی همچون پشت زیگ، پیسه گندله، شقزی، مار مُرده اشاره کرد.
شیرینی خرمایی نوعی شیرینی است که از ترکیب خرما، آرد گندم، شکر، روغن، زعفران، آب، گلاب، تخم‌مرغ تهیه می‌شود و از سوغاتی‌های شهر گرگان است. این شیرینی هم خانواده کلمپه است.
نان خرمایی، حلوا آماج و نان زنجبیلی گرگان برای علاقه‌مندان به شیرینی سوغات دلپذیری است.
از دیگر سوغاتی‌های شهرگرگان می‌توان قالی و قالیچه، پشتی‌های ترکمنی، جاجیم‌های کوهستان‌های گرگان، صنایع دستی روستایی، ماهی و خاویار نام برد.
یکی از تفریحات سالم گردشگران در گرگان، بازدید از بازارهای دائم و روزانه صنایع دستی است که در این شهر برپا می‌شود. صنایع دستی که در گرگان به فروش می‌رسد بیشتر حاصل کار قبایل کوچ‌نشین ترکمن است که محصولات خود را برای عرضه به شهر گرگان می‌آورند. قالیبافی، مهم‌ترین صنعت دستی این منطقه است که با بهترین نوع پشم موسوم به خارچین، توسط زنان و دختران ترکمن بافته می‌شود. قالی و قالیچه ترکمنی دارای گره ترکی‌باف و یک پوده است و روی دستگاه افقی بافته می‌شود.
یکی از صنایع دستی مورد علاقه گردشگران، نمازلیق یا همان سجاده است. نمازلیق‌ها قالی‌های کوچکی است که با نقش و نگارهای زیبای ترکمنی بافته شده و روی آن نماز می‌خوانند. نمد مالی، ابریشم‌بافی و انواع زیورآلات ترکمنی از دیگر صنایع دستی محبوب این شهر محسوب می‌شود.
عمده‌ترین صنایع دستی استان گلستان عبارت‌اند از ابریشم‌‌بافی‌، قالیبافی‌، نمدمالی‌، زیلو جاجیم‌، ظروف و مجسمه‌های چوبی و پارچه‌‌بافی که تولید آنها در سراسر استان گلستان به ویژه در نواحی‌جنگلی و در ترکمن صحرا رواج دارد.
می‌توانید برای خرید قالی و قالیچه و پشتی‌های ترکمن و انواع جاجیم به گرگان سفر کنید.
آشنایی با سوغاتی‌های گرگان
آشنایی با سوغاتی‌های گرگان
آشنایی با سوغاتی‌های گرگان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]