روغن حیوانی رهاورد دلفان لرستان

روغن حیوانی رهاورد دلفان لرستان

دلفان لرستان از دیرباز با داشتن روغن حیوانی مرغوب ومعطر زبانزد بوده و مسافران با سفر به این دیار فرآورده دامی را به عنوان سوغات و تحفه به ارمغان می‌برند.
وجود مراتع و چمن زارهای مرغوب، کوههای انباشته از پوشش جنگلی مناسب و گونه‌های گیاهی معطر موجب شده که روغن حیوانی تولیدی عشایر و دامداران دلفان از مرغوب‌ترین روغن‌های حیوانی کشور باشد.
روغن حیوانی دستاورد دیرینه زنان سخت کوش عشایر است که پس از جمع‌آوری شیر گوسفندان، آن را درون یک دیگ بزرگ ریخته و می‌جوشانند.
پس از مدتی آن را از روی آتش برمی‌دارند و تا کمی ولرم شود و با اضافه کردن مقداری مایه ماست، شیر را خوب هم می‌زنند و در جای مناسب آن را خوب می‌پوشانند.
زنان سخت کوش دلفان ماست تهیه شده را درون مشک ریخته و باافزودن مقداری آب و نمک، آن را به دوغ و کره تبدیل کرده و کره طبیعی آن را به مدت چند روز جدا می‌کنند.
پس از آن کره جدا شده را داخل دیگ بزرگی روی آتش قرار داده تا به میزان کافی بجوشد و پس از تصفیه کردن، روغن سفید و خالص با عطر خاص به نام "روغن حیوانی" تولید می‌شود.
روغن حیوانی که در زبان لکی به نام "روغن دان" معروف است برگرفته از شیر گاو و گوسفند و به رنگ‌های زرد و سفید است.
زنان عشایر با پختن نان محلی به نام "کلیره ‪ "KOLEERAH‬که در واقع همان نان مقدس در ایران باستان بوده و بامخلوط کردن آن با روغن حیوانی، خوراکی به نام محلی "چزنک" تهیه می‌کنند.
براساس تحقیقات "اسیدآراشیدونیک" روغن حیوانی موجب افزایش ‪ HDL‬لیپوپروتئین‌ها با وزن بالا و کاهش ‪ LDL‬لیپوپروتئین با وزن سبک می‌شود. از نظر طب سنتی روغن حیوانی دارای خواص فراوانی ازجمله در زمینه‌های استخوان‌سازی ، کاهش غلظت خون ، چربی‌های زایدشکم، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی از بدن است.
روغن حیوانی تولید دام‌های عشایر دلفان به دلیل تعلیف گوسفندان از گیاهان متنوع مرتعی، سرشار از اسیدهای چرب خوش بو و خوش طعم با انرژی بسیار بالاست.
روغن حیوانی رهاورد دلفان لرستان
روغن حیوانی رهاورد دلفان لرستان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]