بفرمایید ترشه سیب!

بفرمایید ترشه سیب!

سیب ترش یا ترش سیب (در زبان گیلکی) در اواخر فصل زمستان شکوفه می‌دهد و در اواسط فصل بهار قابل برداشت می‌باشد یا به اصطلاح رسیده است.
سیب ترش (Green Apple) از خانواده سیب‌ها بوده و از نوع Granny Smith می‌باشد. سیب ترش اگر نرسیده باشد دارای رنگ سبز تیره، اندازه‌ی کوچک و طعمی تلخ می‌باشد اما اگر رسیده باشد از طعمی ترش مزه یا دو مزه (مخلوط از ترش و شیرین) برخوردار است و رنگ سیب ترش رسیده سبز روشن می‌باشد، اندازه‌ی آن نیز مقداری از سیب معمولی کوچکتر می‌باشد.
این نوع سیب در اندازه‌ی وسیع در باغ‌های شهرکی به نام منصوریه از توابع بهبهان در استان خوزستان برداشت می‌شود و گاه دیده شده که در باغ‌های استان کهگلویه و بویر احمد نیز سیب ترش وجود دارد در نقاط دیگری از کشور نیز این میوه‌ی ناب و ترش مزه وجود دارد.
سیب ترش از مزه ای بسیار منحصر به فرد و چیزی بین ترش و شیرین البته متمایل به ترش برخورددار می‌باشد و خوراک افرادی هست که دوست دارند طعم‌های متفاوت و خوشمزه را بچشند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند سیب ترش را همراه با نمک بخورند.
از سیب ترش مربا، ترشی و گاه آب سیب ترش نیز گرفته می‌شود. از شکوفه‌ی آن نیز می‌توان مربای خوشمزه با عطر و طعمی متفاوت به دست آورد. سیب ترش دارای خواص درمانی بسیاری می‌باشد از جمله برای رفع حالت اسفراغ، هضم غذاهای سنگین، بعضی بیماری‌های عصبی و مسائل مربوط به دستگاه گوارش مفید می‌باشد. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند. این نکته نیز مهم است که تحقیقات نشان داده است که سیب ترش بر روی اعصاب و حافظه تاثیر منفی می‌گذارد، پس در خوردن سیب ترش زیاده روی نکنید.
درخت سیب در بیشتر باغ‌های سنتی، اصلاح شده و جنگل‌های گیلان رشد می‌کند. سیب دارای انواع گونه مختلف بوده که اندازه انواع وحشی آن کوچک و اندازه پرورش یافته آن درشت می‌باشد. در گیلان سیب دارای طعم ترش و شیرین وجود دارد. تا کنون در گیلان بیش از 7500 گونه سیب شناسایی شده است که جنگل‌های شمال کشور، محیط مناسبی برای رشد و نمو نوع وحشی آن می‌باشد. درخت سیب ترش به طور عمده به صورت وحشی در جنگل‌های تالش، لاهیجان و رودسر بصورت خودرو رشد میکند. اغلب سیب ترشی که در بازار‌های محلی عرضه میشود از باغ‌های سنتی و اصلاح شده می‌باشد.

http://my-gilan.mihanblog.com/
بفرمایید ترشه سیب!
بفرمایید ترشه سیب!

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]