نیاگارای ایران در سرپل ذهاب

نیاگارای ایران در سرپل ذهاب

سقوط 180 متری آب از بلندای آبشار "پیران"

آبشار زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستای شالان در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و می‌توان گفت با زیبایی‌های منحصر به فردی که دارد مسافران و گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال مجذوب خود می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر،، آبشار پیران یا ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهرستان سرپل ذهاب در 110 کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده است

آبشار پیران، آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاهتر است، به گونه ای که طبقه سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود اختلاف ارتفاع آبشار پیران در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، نزدیک به 180 متر است.

در پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می‌آید منشأ می‌گیرد و باغهای انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته است.

روستای کوهپایه‌ای پیران که بافت مسکونی متمرکز دارد و عبور نهر آب از میان کوچه‌های روستا همراه با درختان قدیمی چنار، تبریزی و گردو که روستا را در برگرفته‌اند، جلوه جذابی به روستا بخشیده است.

در کنار آبشار بلند پیران، چندین آبشار زیبای دیگر وجود دارد، همچنین جنگلهای انبوه و متراکم درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی و گردو، چشم اندازهای بسیار زیبا، زمینه‌های مساعدی برای گذران اوقات فراغت فراهم کرده‌اند.

آب نماهای طبیعی متعدد در کنار آبشار پیران، بسیار زیباست، بالای آبشار پیران، منطقه ریجاب سرپل ذهاب می‌باشد و برای دیدن نمای کامل و دورتر آبشار باید به روستای ژالکه ریجاب رفت.

در همین رابطه، فرماندار شهرستان سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

میرزاد مراد پیرو مسیر دسترسی به آبشار پیران را از دو طریق امکان پذیر دانست و گفت: مسیر نخست، روستای پیران در 10 کیلومتری سرپل ذهاب است که علاقه مندان به طبیعت را به پای آبشار می‌برد و مسیر دیگر روستای ژالکه در منطقه ریجاب است.

وی خاطرنشان کرد: خود منطقه ریجاب هم جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد که در ایام مختلف سال و بویژه در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است.

پیرو ادامه داد: منطقه بابا یادگار و زیارتگاه مقدس آن نیز در منطقه ریجاب واقع شده است، سراب اسکندر، مجموعه دیدنی و بسیار عجیب قلعه یزدگرد یادگار یزدگرد سوم بر بلندای کوه‌های صعب العبور دالاهو، قبرستان و مقبره ابودجانه از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد سرپل ذهاب و ریجاب است.

فرماندار سرپل ذهاب همچنین به برخی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان اشاره کرد و گفت: حرم احمد بن اسحاق وکیل مخصوص سه امام معصوم(ع)، طاق گرا و زیج منیژه از جمله این آثار هستند که هر کدام آن‌ها آثار و اماکنی ارزشمند و مقدس به شمار می‌روند.

وی همچنین با اشاره به آب و هوای بسیار مناسب شهرستان سرپل ذهاب در فصل بهار، از کلیه هموطنان دعوت کرد تا در ایام تعطیلات نوروز با سفر به این شهرستان لحاظ خوب و خاره انگیزی را برای خود و خانواده هایشان رقم بزنند.

منبع : مهر
نیاگارای ایران در سرپل ذهاب
نیاگارای ایران در سرپل ذهاب
نیاگارای ایران در سرپل ذهاب
نیاگارای ایران در سرپل ذهاب

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]