شله مشهدی، میراثی با قرن‌ها قدمت

شله مشهدی، میراثی با قرن‌ها قدمت

اگر در جمع عزاداران شهر مشهد باشید حتما با نذر دیرینه مردم مشهد آشنا خواهید شد، نذری که به ثبت جهانی رسید و به عنوان معروف‌ترین نذر ایرانی شناخته شده است، «شله مشهدی» که طبخ آن با رسم و رسومات آئینی مردم خطه خراسان صورت می‌گیرد.
هر چند از پخت نخستین شله مشهدی و اینکه توسط چه کسی طبخ شده است اطلاعاتی در تاریخ ثبت نشده است اما پیشینه و قدمتی تاریخی دارد. شله نذری مخصوص مردم مشهد است که در هیچ کدام از شهرهای ایران طبخ نمی‌شود، هر ساله عده زیادی برای این نذری پزان از شهرها و کشورهای مختلف در ایام محرم و صفر به مشهد می‌آیند تا این سنت آئینی را از نزدیک مشاهده کنند.
تمام مواد این نذری توسط افراد خیر تهیه می‌شود، از قدیم رسم بوده است که گوسفند و یا گوساله‌ای را جلوی پای هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری ذبح می‌کردند و گوشت آن را برای اینکه نذرشان ادا شود در طبخ شله استفاده می‌کردند، بانوان نیز در ایام سوگواری محرم و صفر در تمیز کردن حبوبات کمک می‌کنند و در کنار آن مراسم روضه خوانی و دعا و صلوات نیز پای ثابت این نذری پزان است.
دیگ شله همانند دیگر نذری‌ها با هم زدن جان می‌گیرد با این تفاوت که دیگ شله ساعت‌ها نیاز به هم زدن دارد، بنابراین تعداد زیادی از مردان ریش سفید و جوانان محل دور هم جمع می‌شوند و به نوبت دیگ را هم می‌زنند که در اصطلاح مردم مشهد به آن «چمبه زدن» می‌گویند.
افرادی که نذر دارند با روشن کردن شمع و دعا و زیارت نامه خواندن و مراسم سینه زنی در این ایام طلب حاجت می‌کنند و تا قبل از طلوع خورشید که سر دیگ گذاشته می‌شود این مراسم ادامه دارد.
حال وقت توزیع شله نذری است، برخی نذری را به دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری می‌دهند و برخی تمام محل را برای صرف شله نذری به مسجد دعوت می‌کنند و یا درب منازل می‌برند و یا در مکان‌های خاصی مانند خانه سالمندان، آسایشگاه جانبازان، بیمارستان‌ها توزیع می‌کنند.
اما یکی از سنت‌هایی که از قدیم در مشهد رسم بوده است توزیع این شله به کاروان‌های پیاده و هیئت‌هایی است که از سراسر کشور برای عزاداری و پابوسی امام رضا (ع) به مشهد آمده‌اند.
شله مشهدی به قدری در میان مردم استان خراسان و در بین ایرانیان معروف است که به عنوان یکی از غذاهای سنتی و میراث فرهنگی و معنوی ایران به ثبت جهانی رسیده است.
شله مشهدی، میراثی با قرن‌ها قدمت
شله مشهدی، میراثی با قرن‌ها قدمت
شله مشهدی، میراثی با قرن‌ها قدمت

عادل امیری

عادل امیری ﺳﻪشنبه 24 آذر 94 - 17:46

به به

بسیار خوشمزه و لذیذ...

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]