شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

صائبین یا مندایی‌ها پیروان دین حضرت یحیی هستند که تعدادی از آنان در اهواز و در کنار رود کارون زندگی می‌کنند. مندایی‌ها، یکتاپرستانی هستند که بیش از دو هزار سال پیش به ایران مهاجرت کردند و به دلیل مراسم مذهبی که دارند باید در کنار رودهای جاری زندگی کنند. این مراسم روزهای یکشنبه برگزار می‌شود.این افراد برای بسیاری از فرایض از آب روان استفاده می‌کنند ازین رو غالباً صابئین در کنار رودخانه‌های پرآب زندگی می‌کنند.
روز یکشنبه 25 مردادماه ، در شهر اهواز و در کنار رودخانه کارون مراسم تعمید «صابئین مندائی» برگزار شد.
در مراسم ان روز اهواز، دامادی از کشور سوئد که از روحانیان مندائی با درجه‌ی «گنزورا» به نام «سلوان شاکر» است و نامزدش «شارت جیزان» که از مندائیان اهواز، توسط «ریش اد اما» آقای «ستار جبار حلو» از کشور عراق و رهبر صابئین مندائی جهان، به عقد هم در آمدند .
گزارش زیر شرحی از این مراسم است که همه ساله در شهر اهواز برگزار می‌شود.
تعمید یکی از ارکان دین مندائی است، که صابئین مندائی به آن «مصوتا» می‌گویند و از ریشه‌ی کلمه‌ی «صوا» است، که در زبان عربی «صبا / صبأ» گفته می‌شود و لفظ «صبّی» از آن گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، به باور صابئین مندائی، در عالم نور، در آغاز فرشتگان تعمید شدند و پس از خلق آدم و همسرش حوّا، فرشتگان آن را برای اولین انسان‌ها انجام می‌دادند و طریقه‌ی تعمید را به آدم و حوا آموزش دادند، به آنها تکلیف نمودند که فرزندان خود را به همین طریق آموزش دهند.
به باور صابئین مندائی، تعمید یعنی ارتباط روحی و روانی با خداوند و تطهیر روح و روان و جسم. هر شخص مندائی مکلف است فرزند خود را در سی و یکمین روز تولد تعمید دهد، تا اگر مشکلی برای وی پیش آمد کلیه‌ی مراسم دینی برای وی بدون نقص انجام گردد.
هر شخص مندائی در چهار عید بزرگ مندائی باید تعمید شود و خود با آرمان‌های هزاران ساله‌ی مندائی تجدید بیعت کند و چنانچه دچار خطایی غیر عمد شده باشد، از خداوند طلب مغفرت کند، ولی حتا اگر گناه بزرگی انجام داده باشد باز هم باید تعمید کند و توبه نماید و از خداوند در هنگام تعمید طلب بخشش کند و البته غفران خطای آن با خداوند است.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

زیبا فلاح

زیبا فلاح پنجشنبه 29 مرداد 94 - 16:20

عجیبه !

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]