غذای سنتی و اصیل اصفهان

غذای سنتی و اصیل اصفهان

خورش ماست غذای سنتی و اصیل ایرانی و متعلق به استان اصفهان است. کمتر شخصی را می‌توان یافت که به اصفهان سفر کرده باشد و این غذا را امتحان نکرده باشد.
این غذا معمولا با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند
گوشت گردن را با پیاز، زردچوبه، نمک و آب کاملاً بپزید. استخوان‌ها را جدا کرده و گوشت را با گوشت کوب، درون یک ظرف مسی یا تفلون خوب بکوبید تا سفید و یکدست شود. توجه داشته باشید که انجام این بخش بسیار اهمیت دارد. پس از خاتمه کوبیدن، گوشت کوب را بر روى گوشت بکشید تا خورش ماست کشدارشود.
زرده‌های تخم مرغ، ماست و شکر را خوب مخلوط کرده و روی شعله قرار دهید. مواد را خوب به هم بزنید تا جوش بیایند. هنگامی که مایه به جوش آمد، گوشت گردن کوبیده شده را در تابه ریخته و مخلوط ماست، زرده تخم مرغ و شکر را بدان بیفزایید و مواد را بخوبی با یکدیگر مخلوط کنید. اگر کل مراحل را به خوبی انجام داده باشید، غذایی به دست می‌آید که حسابی کش می‌آید.زعفران را آب زده و در صورت تمایل مقداری گلاب به آن اضافه کنید.
خورش ماست به دست آمده را با زرشک، خلال بادام و پسته تزیین نمایید. بهتر است خورش را 24 ساعت پیش از سرو کردن تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید تا جا بیفتد.
در سبک هندی از نمک و فلفل استفاده شده و شکر و گلاب استفاده نمی‌شود. گوشت را با روغن تفت داده و پیاز سرخ شده و نمک را به آن می‌افزایند و آب‌پز می‌کنند. سپس ادویه غذا شامل زعفران ساییده، کمی نمک و فلفل و زیره و گشنیز خرد شده به آن اضافه می‌شود. ماست را چنان به‌هم می‌زنند تا صاف شود و بعد از چند جوش گوشت ادویه‌دار، داخل خورش اضافه کرده و مخلوط می‌کنند. پس از افزودن ماست به خورش، خورش نباید بجوشد و همین که ماست گرم شود کافی است.
غذای سنتی و اصیل اصفهان
غذای سنتی و اصیل اصفهان
غذای سنتی و اصیل اصفهان

مهدیه جمالی

مهدیه جمالی ﺳﻪشنبه 8 دی 94 - 01:09

به به ادم یاد بستنی سنتی میافته D :

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]