پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است

پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است

مسافر ایتالیا اگر گذرش به رُم بیافتد، با کمی تحرک می‌تواند به کشور دیگری هم سفر کند و ساعاتی بعد دوباره به ایتالیا برگردد. واتیکان، به‌عنوان کوچک‌ترین کشور جهان، درواقع در متن پایتخت ایتالیا قرار دارد و مرزهایش به‌وسیله‌ی دیوارهایی شبیه دیوارهای یک قلعه، محصور و رسما از خاک ایتالیا جدا شده‌اند.
به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، واتیکان به‌عنوان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک، دولت‌شهری مستقل است با مساحتی در حدود ۰٫۴۴ کیلومتر مربع، که با جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر (450 نفر محلی و مابقی مقیم)، کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان هم شناخته می‌شود؛ با این حال، دامنه‌ی اینترنتی، شرکت پست، پیش‌شماره‌ی تلفن، آتش‌نشانی، شبکه‌ی برق، بانک و پلیس و گارد امنیتی مستقل دارد.
واتیکان همچنین سفارتخانه‌های مستقل در دیگر کشورها دارد اما در این کشور طبعا از فرودگاه خبری نیست و تنها یک باند هلیکوپتر دارد. در زمینه‌ی راه‌آهن و مترو نیز از خطوط رُم و ایتالیا استفاده می‌کند. درواقع ایستگاه متروی سنت پیترز شهر رُم، در نزدیکی دیواره‌های واتیکان، ارتباط ریلی این کشور را با نقاط دیگر جهان برقرار می‌کند.
کلیسای سنت پترز (سن پیتر) بزرگ‌ترین کلیسای جهان شمرده می‌شود که هرساله میزبان تعداد زیادی از مسیحیان و پیروان دیگر ادیان جهان است؛ بویژه مسیحیانی که در ایام خاص و برای حضور در مراسم مذهبی یا شنیدن سخنرانی‌های پاپ در این کشور حضور می‌یابند.
حتی در برخی سال‌های اخیر، با این‌که آثار تاریخی شهر رُم به‌عنوان جاذبه‌ی نخست گردشگری ایتالیا شناخته می‌شود، اما آمارها حاکی است که «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان، جاذبه‌ی نخست گردشگری واتیکان و ایتالیا بوده است.
به هر حال، اگر روزی به ایتالیا و رُم سفر کردید، بعید است به واتیکان سری نزنید. درواقع، دیدن بزرگ‌ترین کلیسان جهان و نیز کشوری دیگر، یکی از جاذبه‌های اصلی پایتخت ایتالیا محسوب می‌شود.
کلیسایی که عکسبرداری و فیلمبرداری در آن مجاز است، گروه‌های مختلف گردشگر با لیدرهایشان که معمولا از طریق میکروفن و گوشی برای اعضای تور خود توضیح می‌دهند، مشغولند به گشت و گذار و انگار اجزای کلیسا طوری آماده شده‌اند که برای گردشگران، جذاب باشند. البته در روزها و ساعت‌های خاص، مراسم و نیایش‌های مذهبی به‌طور رسمی در فضای کلیسا برگزار می‌شود. در محوطه‌ی بیرون کلیسا هم هزاران صندلی چیده شده که در این مواقع و نیز هنگام سحنرانی پاپ، از انبوه گردشگران و معتقدانی که در محل حضور یافته‌اند، میزبانی کنند.
در فضای پشتی این کلیسای بزرگ اما دو بخش وجود دارد. یک بخش عمده، فضای حاکمیتی واتیکان و محل استقرار پاپ و کشیشان و دبیران اعظم است، بخش وسیعی هم موزه‌ی واتیکان است که در اتاق‌های متعددی، ابزار و اشیای قدیمی کاربردی در آیین و مراسم نیایشگاه‌های مهم مسیحیت و مذهب کاتولیک به‌نمایش گذاشته شده است. برای حضور در این بخش از واتیکان که از ابتدای قرن شانزدهم میلادی توسط پاپ وقت بنیان گذاشته شد و در این چند قرن به یک منبع غنی تاریخی تبدیل شده، گاهی لازم است که ساعت‌ها برای تهیه‌ی بلیت و ورود، صف بایستید؛ چراکه سالانه حدود چهار میلیون نفر بازدید کننده، یعنی روزانه حدود 11 هزار نفر بازدیدکننده
پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است
پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است
پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است
پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است
پاپ مقدس، یک جاذبه گردشگری است

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]