قلعه مبارکه

قلعه مبارکه

این اثر با ارزش که در روستای مبارکه از توابع شهر تاریخی مروست قرار دارد که مقابل پارک ساخته شده در ابتدای ورودی روستا واقع می‌باشد، به عبارت دیگر برای دسترسی به قلعه مبارکه با وارد شدن به روستا می‌توان این اثر تاریخی را مشاهده نمود.
در پیرامون قلعه مبارکه تنها بنای تاریخی که قابل مشاهده است بقعه شیخ بهاءالدین مبارکه که در سمت شرقی بنا قرار دارد.
با توجه به سبک و شیوه معماری بنا و مقایسه آن با دیگر ابنیه مشابه به نظر می‌رسد قدمت قلعه مبارکه به دوران افشاریه می‌رسد.
اگرچه ساختمان‌های درون قلعه به دوران متأخرتر باز می‌گردد، به عنوان مثال خانه اربابی درون قلعه مربوط به دوران قاجار است و کتیبه حمام قلعه سال 1319 ه.ق را نشان می‌دهد. وجه تسمیه بنا به نام مبارکه به واسطه قرار گیری آن در روستای مبارکه می‌باشد.
زندگی اهالی روستای مبارکه تا حدود سه دهه پیش چنان که خود می‌گویند در قلعه سپری می‌شده بنابراین فضاهایی از آن جنبه عمومی داشته و بخش هایی از آن مالکیت خصوصی داشته و دارد.
بنای قلعه مبارکه به لحاظ شکل کلی یک مستطیل می‌باشد که در چهارگوشه خود دارای چهار برج دایره ای می‌باشد. به لحاظ فضاهای پر و خالی می‌توان این اثر را به دو قسمت بافت مسکونی و میانسرا دسته بندی نمود. از لحاظ ارتفاع ما در این قلعه به جز قسمت ورودی بنا هیچ گونه بنای دوطبقه مشاهده نمی‌کنیم و دارای ارتفاعی نسبتاً ثابت و یکدستی است.
خانه اربابی یکی از خانه‌های ارزشمند داخل قلعه مبارکه است که مقرنس‌ها و پیش بخاری گچی آن قابل توجه می‌باشد. از دیگر بناهای موجود در قلعه حمام آن می‌باشد.
قلعه مبارکه
قلعه مبارکه
قلعه مبارکه
قلعه مبارکه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]