«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا

«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا

قصر الحمرا که یک شاهکار تمام عیار معماری اسلامی به شمار می‌رود، در منطقه تاریخی آندلس اسپانیا، که یکی از بناهای تاریخی ثبت شده این کشور در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به شمار می‌رود، بر فراز یک تپه ساخته شده و از بخش‌های مختلفی از جمله کاخ اصلی، قلعه، مسجد و حمام و باغی زیبا تشکیل و در سالهای اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگری اسپانیا تبدیل شده است.
الحمرا شامل 3 بخش است: قصر سلطنتی، که مشهورترین بخش آن است و خودش به سه قسمت: بارگاه‌، شبستان و حرمسرا تقسیم شده است، بخش‌های دیگر کاخ شامل باغ‌های پلکانی و قلعه هستند.
بارگاه بخشی از قصر سلطنتی بود، جایی که سلطان به امور روزانه مملکتی و تجاری رسیدگی می‌کرد. این قسمت از نظر تزیین به پای بخش‌های دیگر کاخ نمی‌رسد و جذاب‌ترین قسمت بارگاه، حیاط خلوت اتاق طلایی بود.
یکی از ویژگی‌های بارز معماری الحمرا درون گرایی آن است. در الحمرا تزیینات درونی بسیار بیشتر از هیبت بیرونی است. این کاخ پُر زینت و مجلل در داخل دیواری دژ مانند به رنگ قرمز بنا شده است. نقشه اصلی بنا نامنظم و گسترده، به طور عمده مشتمل است بر دو حیاط مستطیل شکل عمود بر هم که هر یک به ردیف هایی از ورودیّه‌ها و سرسراها و اتاق‌ها راه می‌یابند.
مسلمانان صحرانشین که آب برایشان از هر گوهری ارزشمندتر بود، با کشیدن نهرهایی از سرچشمه‌ها و جویبارها، باغهای کاخ را با چشمه‌های رویایی، فواره‌ها و حوضهای کم عمق و پر انعکاس تزیین کردند. صدای زمزمه آب در سراسر باغ‌ها و حوض خانه‌ها به گوش می‌رسد و کشف چشمه‌های کوچک، لذت گشتن در باغ را صد چندان می‌کند.
در مورد وجه تسمیه الحمراء روایات بسیاری وجود دارد. بر اساس معتبرترین روایت، الحمراء به خاطر رنگ سرخ دیوارهای خارجی‌اش که از آجر و خشت‌های خشک شده در آفتاب ساخته شده‌اند، به این نام مشهور شده است. بر اساس روایت دیگری، الحمراء به خاطر لهیب سرخ مشعل‌هایی که عملیات شب‌ها ساختمانی این کاخ برای سال‌ها در نورشان انجام می‌شد، به این نام خوانده می‌شود. گروهی نیز عقیده دارند که نام الحمراء از نام خلیفه مؤسس آن، محمد ابن الاحمر (مشهور به محمد دوم) گرفته شده است. اما آن چه مسلم است، این مجموعه تاریخی بین سال‌های 1248 تا 1354 میلادی و در دوران حکومت الاحمر و خلفای جانشین او ساخته شده است.
«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا
«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا
«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا
«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا
«قصر الحمرا»، جواهر گردشگری اسپانیا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]