شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

گزارش سفر به شمخال باشگاه پیوند سبز
طبق برنامه قبلی که از قبل برنامه ریزی شده بوددر ساعت 21روز13 خرداد از میدان قدس با یک دستگاه اتوبوس 457 که توسط اعضائ کرایه شده بود حرکت کردیم .بعد از 12 ساعت با عبور از شهرهای قاین،گناباد،تربت،مشهد،چناران،قوچان ،وروستای دربادام به روستای شمخال در 6کیلومتری شهر مرزی باجگیران رسیدیم . تعداد شرکت کنندگان 41 نفر که 3نفر از گروه کوهنوردی همنورد حاجی آبادو 4نفر از دوستان مان مشهد که به ما ملحق شدند.روز اول از روستای شمخال در ساعت 11حرکت کردیم که بعد از 3 ساعت و طی مسافت ۱۳.۵ کیلومتربه مکانی به نام حمام می‌رسیم. اینجا تو رفتگی عظیمی در دل دره به وجود آمده و رد آب در بالای آن دیده می‌شود...و از حمام اول تا حمام دوم ۹ کیلومتر حمام دوم تا کبوتر خانه ۳ کیلومتر . را طی کردیم وبا توجه به چشمه‌های فراوان پر آب، گوارا و خوش طعم که در کبوتر خانه دره‌ی شمخال می‌جوشد. ما را مجاب می‌کند شب را در کنار آن بگذرانیم..در ساعت 19درآن محل استراحت می‌کنیم.وشام وخواب وساعت 8صبح .از کبوترخانه جهت تداوم راه تا انتهای دره ۱۵ کیلومتر به راه خود ادامه دادیم که در ساعت 13/30 با توجه به توقف‌های طولانی به انتهای مسیر روستای محمد تقی بیک رسیدیم ناگفته نماندقسمت هایی از مسیر با نردبان بهسازی شده است.دره شمخال در مجاورت پارک ملی تندوره و در منطقه حفاظت شده در بادام (Dor badam) واقع شده است...در دو طرف دره دیواره هایی با ارتفاع زیاد قرار گرفته که در برخی قسمت‌ها ارتفاع این دیواره‌ها به حدود یکصد متر می‌رسد...شکل عجیب و غریب صخره‌های دره شمخال یکی از زیبایهای طبیعت ایران است که چشم هربیننده ای را به خود خیره می‌کندهر چه درون دره بیشتر پیش می‌رویم، دیواره‌ها بلندتر و دره تنگ‌تر ورودخانه پر آب‌تر می‌شود....عبور از دره شمخال نیاز به ابزار فنی خاصی ندارد اما آشنایی اولیه با اصول کوهنوردی و سنگ نوردی لازم است...و در قسمت‌های زیادی مجبورید که از درون آب رد شوید. قدم به قدم این هیبت را باید ثبت کرد و از آن محافظت نمود...