«پنه‌لوپه» رفت ، «آناهیتا» می‌آید

«پنه‌لوپه» رفت ، «آناهیتا» می‌آید

«با پایان یافتن نمایشگاه چند ماهه‌ی «پنه‌لوپه‌ها» در تهران، ایران و ایتالیا در صدد برگزاری نمایشگاه مشترک دیگری با نام «آناهیتا» هستند.»
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت:برای برگزاری بعدی، موزه‌ی لوور فرانسه نیز اعلام آمادگی کرده تا در برگزاری آن با ما سهیم باشد.
او نمایشگاه «پنه‌لوپه»ها در ایران را یک نمایشگاه چند جانبه و دارای اهمیت زیاد دانست و افزود: ما به دنبال همکاری‌های بعدی در این زمینه هستیم و از امروز برای برگزاری آن فکر می‌کنیم، عنوان آن نیز «آناهیتا» است.
وی که یکشنبه‌شب (20 دی) در مراسم اختتامیه نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، تندیس‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا روم» که از سه ماه و نیم گذشته در موزه ملی ایران باستان برپا شده است، سخن می‌گفت، برگزاری این نمایشگاه را کار سختی دانست که قدم‌های نخست آن توسط «مهناز گرجی، رئیس سابق موزه ملی ایران» و قدم‌های بعدی‌اش توسط «جبرئیل نوکنده، رئیس کنونی این موزه» برداشته و ادامه‌دار بوده است.
او سابقه همکاری ایران و ایتالیا را از سال‌های گذشته و از شهرسوخته تا تخت‌جمشید دانست و بیان کرد: تبادلات و تعاملات فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر زمان و مکان و حد و مرز نمی‌شناسد. همچنین گفت‌وگوی بین تمدن‌ها وصلح و احترام و توسعه فرهنگی جهان را از طریق هنر و موزه می‌توانیم انجام داده و ادامه دهیم.
سیداحمد محیط طباطبایی، عضو اجرایی هیات ایکوم ایران نیز نمایشگاه «پنه لوپه» را نتیجه صلح آمیزی دانست که مبتنی بر معرفی تاریخ و فرهنگ به مردم بوده است.
او ادامه داد: موزه‌ها به عنوان مکان اصلی کار و فعالیت در جهت یادآوری هستند، چیزی که نشان دهنده حضور این تاریخ در زندگی مردم است. این اتفاق یکی از مهمترین اهداف سازمان جهانی ایکوم است که پس از صلح جنگ جهانی دوم و در شرق پاریس شکل گرفت و به دلیل توسعه وترویج فرهنگ موزه و معرفی آثار تاریخی تلاش کرد تا مردم میراث و تاریخ را شناخته و به عنوان یک نوع تعامل با کشورهای دیگر بشناسند.
«هئو بوکاردی»، سفیر واتیکان در ایران نیز که در این مراسم حضور داشت، در صحبت هایی گفت: «برای من افتخار بزرگی است که دوباره در خاتمه این نمایشگاه مهم به موزه ملی ایران بازگشتم، نمایشگاهی که برای اولین‌بار با همکاری موزه واتیکان برپا شد.
مجسمه «پنه‌لوپه» به عنوان نماد تمام زنانی که در انتظار بازگشت همسران‌شان هستند و اثری که مورد ستایش صدها بازدیدکننده قرار گرفته، طعم یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخ تمدن بشری یعنی موزه واتیکان را به ما چشاند.
«پنه‌لوپه» رفت ، «آناهیتا» می‌آید

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]