قابلیت‌های گردشگری روستای کریت

قابلیت‌های گردشگری روستای کریت

قابلیت‌های گردشگری روستای کریت
وجود روستاهای بی شمار با معماری خاص در طبس به یک ظرفیت اصلی در بخش گرشگری تبدیل شده که روستاهای طبس یکی از نمونه‌های گردشگری در استان و حتی کشور به شمار می‌رود. به دلیل ویژگی‌های طبیعی و همچنین تاریخ کهن، شهرستان طبس یکی از مناطق ویژه کشور در زمینه وجود آثار تاریخی و زیبایی‌های طبیعی است و این زیبای‌های تاریخی و طبیعی باعث شده است تا این شهر به یکی از مناطق ویژه گردشگری در کشور تبدیل شود که هر ساله افراد زیادی به ویژه در ایام عید نوروز راهی طبس می‌شوند تا از زیبایی‌های ویژه و منحصر به فرد آن استفاده کنند. در طبس روستاهای زیبا و بی شمار وجود دارد که نه تنها در بخش معماری خاص و زیبایی‌های طبیعی از بقیه نقاط کشور کم ندارند بلکه در صورت معرفی مناسب آنها می‌توانند نه تنها در کشور حتی در جهان نیز شهره شوند.
در دل کویر طبس و در حد فاصل 17 کیلومتری طبس قدم به روستایی می‌گذاری که اسمش کریت است و مردمانی مهربان و خونگرم در دل این کویر زندگی می‌کنند که سرمای سرد و استخوان سوز زمستان را با دل‌های گرم و مهربان خود به دست فراموشی می‌سپارند و گرمای سوزان تابستان را نیز پذیرا هستند و امروزه یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان طبس به شمار می‌رود.
ضرورت ثبت بافت تاریخی کریت
اگر در تاریخ طبس اندکی بیندشیم، سفر نامه‌های کهن و منابع و متون تاریخی نشان می‌دهد، که طبس امروزی بازمانده شهری تاریخی است که قرنها پیش طبسین نامیده می‌شد که یکی از این دو طبس، روستایی آباد، پر رونق و سرسبزی به نام کریت است.
با توجه ناکافی بودن منابع تولیدی جهت اشتغال در نواحی روستایی بالاخص شهرستان طبس، بیکاری در نواحی روستایی شهرستان افزایش یافته است. این در حالی است که قابلیت‌های گردشگری روستایی طبس بالا بوده و این امکان را مهیا نموده است که اشتغالزایی از طریق گردشگری در روستاهای دارای قابلیت گردشگری، شکل گیرد.
روستای هدف گردشگری کریت دارای قابلیت‌های زیادی در این زمینه است. با این وجود پرداختن به قابلیت گردشگری روستا در ایجاد اشتغال غفلت شده است. بدین منظور ضرورت دارد که قابلیت‌های اشتغالزایی کریت به وسیله دهیاری، شورای اسلامی و همکاری میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد. آنچه بیش از هر چیز این روستای تاریخی را مورد توجه قرار داده، بافت بکر و دست نخورده تجمیع شده و مجموعه سد کریت، مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، گورستان قدیمی و... که از شهرتی جهانی برخوردار است.
در این راستا استفاده از تسهیلات و کمک‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و پی گیری و سرمایه گذاری افراد بومی روستا در جهت تحقق ثبت بافت تاریخی و ایجاد دهکده گردشگری ضرورت دارد. ایجاد تاسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی، رستوران سنتی، مراکز کویرنوردی، احیاء بافت قدیمی کریت و زندگی دوباره در این بافت باعث افزایش شب خواب گردشگران و توقف چند ساعته گردشگران به منظور استفاده از مراکز دهکده توریستی می‌شود.
نام اثر قدمت تاریخی
سدکریت ۷۰۰سال قبل - مغولان
مسجد جامع کریت 142 قمری
آب انبار کریت افشار
حمام‌ها و کاروانسرا قاجار

قابلیت‌های گردشگری روستای کریت
قابلیت‌های گردشگری روستای کریت

باقر فتوتی

باقر فتوتی ﺳﻪشنبه 22 دی 94 - 10:53

روستای کریت در کیلومتر 17 جاده طبس به دیهوک قرار دارد.

ali  RF

ali RF ﺳﻪشنبه 22 دی 94 - 10:53

بسیار عالی و جالب بود

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]