موزه کریپتوزولوژی

موزه کریپتوزولوژی

در تمامی کشورهای دنیا موزه‌هایی وجود دارند و همواره در خصوص اهمیت و جایگاه آن‌ها صحبت‌های زیادی می‌شود.موزه‌ها بدون دنبال کردن اهداف مادی در جهت گرد‌آوری و حفظ آثار فعالیت کرده و نمایانگر هویت و اصالت تاریخ یک کشور در تمامی زمینه‌ها هستند.
بازدید از موزه‌ها به عنوان شناسنامه ملت‌ها، موجب می‌شود با فرهنگ‌، آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شویم.
موزه‌ها ما را به سفری در گذشته مهمان می‌کنند، گویی با افرادی از تمامی نسل‌ها و هزاره‌ها زندگی کرده و تجربه به دست آورده‌ایم. تجربیاتی که اگر همه عمر خود را هم صرف می‌کردیم، نمی‌توانستیم به تمام آنها دست پیدا کنیم.
«کریپتوزولوژی» (Cryptozology) یا «نهان_ جانورشناسی» علمی است که تلاش می‌کند، حیواناتی را که وجود آن‌ها به اثبات نرسیده و تنها عده‌ای در تاریخ ادعای مشاهده آن‌ها را داشته‌اند، مورد بررسی قرار دهد.
موزه کریپتوزولوژی در آمریکا توسط لورن کولمن که از دهه 60 میلادی مشغول جمع‌آوری اطلاعات و شواهد در خصوص این حیوانات بوده، با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی و نمایش یافته‌ها از سال 2003 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد.
در این موزه که نخستین موزه کریپتوزولوژی دنیاست، نمونه‌هایی از عکس و فیلم، ردپاها به همراه مو، دندان، اندام‌های بدن و گزارش‌هایی از مشاهده این جانوران گردآوری شده است. از جمله معروف‌ترین موجودات این گروه که تاکنون وجود آن‌ها از نظر علمی ثابت نشده، می‌توان به «پاگنده» و هیولای دریاچه اسکاتلند اشاره کرد.
علم «نهان_ جانورشناسی» از دو نظر قابل اهمیت است. دلیل اول، از بین بردن منابع طبیعی و محیط زیست توسط مردم برای نابودکردن این حیوانات است که در صورت اثبات عدم وجود آن‌ها، آسیبی نیز متوجه محیط زیست نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر مطالعات علمی وجود چنین جانورانی را اثبات کند، می‌توان از انقراض آن‌ها که در اثر بی‌توجهی اتفاق می‌افتد، جلوگیری کرد.
البته نکته قابل توجه وجود تعداد زیادی آثار و شواهد جعلی و غیر واقعی در زمینه این جانوران ناشناخته است که همین موضوع کار را برای محققان دشوارتر کرده است؛ اما با این وجود افراد بسیاری علاقه‌مند به بازدید از این موزه هستند.
موزه کریپتوزولوژی
موزه کریپتوزولوژی
موزه کریپتوزولوژی
موزه کریپتوزولوژی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]