قلعه هزار پله ...

قلعه هزار پله ...

در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان در قلب جنگل و در روستای قلعه رودخان، قلعه رودخان فومن واقع شده است. این قلعه مربوط به دوران قرون وسطی می‌باشد. قلعه رودخان 2.6 هکتار مساحت و 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر دارد که 900 متر از سطح دریا ارتفاع دارند و برای رسیدن به آن باید مسیر 3 کیلومتری را در میان جنگل پیاده روی کنید. دیوارهای قلعه از آجر و سنگ پوشش داده شده‌اند که 1500 متر طول دارند.
رخی از کارشناسان و تاریخ دانان ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند و در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است و برخی دیگر معتقند که قلعه رودخان بنایی نظامی است و بنیاد آن را به پیش از اسلام و بقولی دیگر به زمان اسحاقیان (مقارن با حکومت سلجوقیان) که در غرب گیلان حکومت می‌کردند نسبت می‌دهند. قدیمی‌ترین سند منتسب به این قلعه کتیبه‌ای است که اکنون موزه گنجینه رشت نگهداری می‌شود و تاریخ تجدید بنای قلعه را سال ۹۱۸ تا 921 ه.ق و در زمان صفویان نشان می‌دهد. قلعه رودخان را به نام‌های قلعه "هزار پله"، "حسامی" و سکسار نیز می‌شناسند.
از 65 برجی که در قلعه برای دیده‌بانی تعبیه شده بودند خوشبختانه 42 مورد از آن‌ها هنوز دست نخورده و سالم باقی مانده‌اند. از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لا به لای شاخه‌های این درختان به پایین می‌افتد. در سمت راست این قلعه زیبا رودخانه‌ای با همین نام نیز قرار دارد که دارای ماهی‌های قزل آلا می‌باشد و برای گذراندن یک بعد از ظهر رویایی بی‌نظیر است.

قلعه هزار پله ...
قلعه هزار پله ...
قلعه هزار پله ...
قلعه هزار پله ...

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]