روستای اشپلا

روستای اشپلا

روستای اشپلا در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع می‌باشد.این روستا از شمال به تالاب انزلی، از شرق به تربه بر، از غرب به معاف و از جنوب به جیر سر بهمبر محدود است.در روستای اشپلا پارک جنگلی کوچکی با درختان عظیم الجثه وجود دارد.
با ورود به این روستا بعد از کمی پیشروی در محل به پارک جنگلی “اشپلا” که به صورت محلی “سوق‌کله” نامیده می‌شود، می‌رسید. این پارک که متشکل از درختان آزاد است، از قدیم‌الایام متعلق به دو خانواده‌ی بسیار قدیمی در این محل بوده که در چند سال اخیر منابع طبیعی با همکاری دیگر خانوار‌های روستا مالکیت آن را از این خانواده‌ها سلب کرده و آن را پارک جنگلی معرفی کرده است. در انتهای این جنگل کوچک نیز برکه‌ای زیبا قرار دارد و قطعا لختی استراحت در این مکان خالی از لطف نیست.
با ادامه‌ی مسیر به برکه‌ای دیگر بر‌می‌خورید که در زمان‌های گذشته استخر پرورش ماهی بوده است. با دور زدن این برکه در سمت دیگر آن به بالا‌محله‌ی “اشپلا” می‌رسید که خیابانی به موازات محل اصلی “اشپلا” است و ساکنین آن اغلب “تالش” هستند.
در انتهای محل به یک دو راهی برمی‌خورید که از هر دو سمت به رودخانه‌ی انتهایی محل منتهی می‌شود که مردم این مکان در گویش محلی به آن “روبار” می‌گویند. ما به شما مسیر سمت چپ (مستقیم) را پیشنهاد می‌کنیم. در انتهای این مسیر رودخانه‌ای قرار دارد که در روز‌های تعطیل بسیاری از ماهیگیران از سرتاسر مناطق اطراف، همینطور “رشت”، “انزلی” و “رضوانشهر”، به این نقطه سرازیر می‌شوند. در گوشه و کنار این رودخانه مکان‌های مناسبی برای اطراق و ماهیگیری وجود دارند. صید اصلی ماهیگیران در این رودخانه ماهی “کولی” است. بعد از عبور از این رودخانه کرت‌های گسترده و مزارع برنج قرار دارند که اگر با پای پیاده از آنها گذر کنید به دهستان “بهمبر” در جاده‌ی بین‌المللی (“پونل” به “سراوان”) می‌رسید.
روستای اشپلا
روستای اشپلا
روستای اشپلا
روستای اشپلا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]