بهشتی کوچک در کویر ایران

بهشتی کوچک در کویر ایران

این عمارت زیبای تاریخی فرهنگی در مرکز شهر یزد و درون بافت تاریخی واقع شده که از خیابان شهید رجایی به ورودی باغ راه دارد و چهارراه پشت آن نیز به نام دولت آباد شناخته شده است.
باغ دولت آباد یزد به سال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط محمدتقی خان بافقی که به خان بزرگ معروف بوده، ساخته شده است.
این بنای تاریخی در دوره‌‌های افشاریه و زندیه شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب انبار دو دهانه و باغ و با دو ساختمان زمستانی و تابستانی ساخته شده است.
ساختمان‌های باغ، خصوصی و عمومی بوده اند که ساختمان خصوصی برای انجام کارهای حکومتی بوده است.
اقامتـگاه زمسـتانی خانواده در باغ خصوصی رو به تـابش جنوب قرار گرفته است در طرف دیگر، اقامتگاه تابستانی قرار دارد که در سایه بنا شده و از آزار هوای بسیار گرم فارغ است و به وسیله پنج حوض و نسیمی که در بادگیر می‌وزد، خنک می‌شود.
باغ دولت آباد که قدمت آن به 260 سال می‌رسد، مدتها محل اقامت کریم خان زند بوده و مدتی نیز در دوره قاجاریه عبدالرضاخان یزدی که با شاه زادگان قاجاری به مبارزه بر خواسته بوده در آنجا کروفری داشته و در دوره زندیه و قاجاریه در شمار زیباترین باغها بوده و اکنون نیز وجود دارد.
در عمارت هشتی و بادگیر باغ، تلفیقی از جریان هوا و آب انجام می پذیرد. این باغ به وسیله قنات دولت‌آباد تغذیه می‌‌شد و سنگ های به کار رفته در عمارت میانی (بهشت آیین) از نوع مرمر سیاه تبریزی بوده است.
فضای سبز باغ را درختانی مانند انگور و سرو و کاج تشکیل داده اند و در حاشیه باغچه‌های باغ مملو از گل‌‌های محمدی و سرخ است .
از دیگر ویژگی هایی که عمارت باغ دولت آباد دارد، وجود بلندترین بادگیر خشتی جهان در آن است.
ارتفاع بادگیر این باغ از سطح زمین 34 متر است و در شب زیبایی این مجموعه را دوچندان می‌کند.
این بادگیر به خوبی کولر، نقش خنک کننده را برای ساختمان ایفا می‌کند که در گذشته در اقصی نقاط این شهر کویری چنین بادگیرهایی استفاده می‌شده است.
در این ساختمان‌ها با تلفیق باد و آب که در حوض‌های داخل ساختمان در جریان است، هوای خنک به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال پیدا می‌کند به همین دلیل به این بنا، ساختمان تابستانه نیز گفته می‌شود.
درهای این بنای تاریخی از چوب است و برای تزئین آن نجاران و هنرمندان با دستان خود طرح و نقشی زیبا بر آن ترسیم کرده اند که هنوز هم از زیبایی خاصی برخوردار است.

منبع :http://www.mehrnews.com/
بهشتی کوچک در کویر ایران
بهشتی کوچک در کویر ایران
بهشتی کوچک در کویر ایران
بهشتی کوچک در کویر ایران
بهشتی کوچک در کویر ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]