فقدان بازاریابی؛ عدم توسعه گردشگری حلال در کشور

فقدان بازاریابی؛ عدم توسعه گردشگری حلال در کشور

شناسایی بازار هدف گردشگری حلال و بازاریابی برای آن، اولین گام برای توسعه گردشگری حلال در ایران است.
نشست هم اندیشی گردشگری حلال همزمان با نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران و در روز 28 بهمن 1394 در سالن صدف خلیج فارس برگزار شد.
زاهد قادری، عضو هیات علمی دانشگاه Deggendorf آلمان سخنرانی خود را با موضوع «گردشگری حلال: رویکردها، تجربیات جهانی و فرصت‌های توسعه در ایران» آغاز کرد و گفت: در تعاریف ارائه شده، گردشگری حلال نوعی از گردشگری است که در آن بر مصرف محصولات حلال و انجام فعالیت هایی که در دین اسلام به عنوان یک فیض حلال شناخته شده است، تاکید می‌شود. علاوه بر این، نوعی از گردشگری است که باید با قوانین اسلامی سازگاری داشته باشد.
وی در اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به گردشگری حلال در جهان اظهار کرد: کشورهایی که بر روی این موضوع تمرکز کرده اند، به خوبی به تقاضا و رشد روزافزون تمایل مسلمانان برای دریافت محصولات و خدمات حلال پی برده اند و متوجه شده اند که گردشگری حلال یکی از بازارهای کوچک و منحصر به فردی است که با متوسط رشد سالیانه 7 درصدی، در حقیقت سالیانه دو برابر معمول گردشگری رشد می‌کند.
این محقق و متخصص گردشگری افزود: خانوادگی بودن سفرهای بیش از 50 درصد مسلمانان در کنار افزایش هزینه کرد آنها برای دریافت محصولات حلال از مهم‌ترین موارد در پرداختن به گردشگری حلال توسط بسیاری از کشورهای جهان است.
این استاد دانشگاه آلمان برآورد جمعیت 1.8 میلیارد نفری مسلمانان جهان در سال 2014 و پیش بینی جمعیت 2.3 میلیارد نفری در سال 2030 - دو برابر رشد جمعیت غیرمسلمان - یکی دیگر از دلایل ضرورت پرداختن به گردشگری حلال دانست و گفت: در سال 2014 حدود 108 میلیون مسلمان، مسافرت برون مرزی داشته اند. این گردشگران در سال 2014 حدود 140 میلیارد دلار (منهای مخارج حج تمتع و عمره که به تنهایی 16 میلیارد دلار است) برای مسافرت هزینه کرده اند که معادل 11.6 % هزینه کرد جهانی گردشگری است و 7.7% رشد داشته است. بر اساس پیش بینی‌های تامسون رویترز هزینه کرد مسافرتی گردشگران مسلمان تا سال 2019 به 239 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم‌های بالا مطمئنا مورد توجه برنامه ریزان قرار می‌گیرد.
زاهد قادری با اشاره به رتبه بندی کشورهای مسلمان بر اساس مقاصد اصلی سفر و هزینه کرد گردشگری در سال 2014 بیان کرد: رتبه اول مقاصد اصلی گردشگران مسلمان در اختیار عربستان صعودی است که البته سفرهای حج عامل مهمی در کسب این رتبه است. کشورهای مالزی، ترکیه، روسیه و ایران در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. اما به لحاظ هزینه کرد گردشگران مسلمان در مقاصد گردشگری حلال، عربستان با 17.8 میلیارد دلار در صدر جدول قرار دارد و ایران با 14.3 ، امارات متحده عربی با 11.2، قطر با 7.8، کویت با 7.7 و اندونزی با 7.5 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ادامه گزارش را در آدرس زیر بخوانید
http://www.donyayesafar.com/n/5005
فقدان بازاریابی؛ عدم توسعه گردشگری حلال در کشور

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]