شیرین بهار

شیرین بهار

شیمبار (شیرین بهار )جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می‌باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است. دشت شیمبار از شرق به کوه دِمه و از جنوب غرب به چال مًنار و از جنوب به کوه قلندر و کوه دِلا و از شمال شرق به منطقه کًتک و للر و کوههای پر برف کینوح و لیله متصل است.
امروزه جنگل انبوه و مناظر بسیار زیبا و تیه ماهورهای شیمبار و آثار باستانی این منطقه پتانسیل‌های بالقوه ای را جهت جذب گردشگران به وجود آورده است. پوشش گیاهی منطقه از درختان بلوط ، بادام کوهی ، مهلو، ارزن ، کیکم ( افرا) ، اسفندان، بنه ، کلخنگ و جاز تشکیل شده است. دشت جنگی شیمبار پوشیده از درختان خودرو مانند توت، سیب، انگور، انجیر و جاز است. حیات وحش آن در کذشته چنان مملو از خرس و گرگ و کفتار، گله‌های گراز و پرندگان عظیم الجسه مانند عقاب و کرکس بود که کمتر کسی جرئت ورود به قلب جنگل شیمبار را داشت.
مردمان شیمبار و نواحی آن از ایلات کوه نشین بختیاری محسوب می‌شوند و قرنهاست به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستندکه خود اساس نوع زندگی و ممر معیشت آنها است.
صنایع دستی و تولیدات دامی و سوغات محلی این منطقه عبارتند ازچوقا بافی،گلیم باقی، قالیبافی، دوختن لباسهای محلی ، پنیر محلی، کره محلی، روغن محلی ، کشک ، قارا، عسل و نان تیری است از جمله بازیهای محلی مردمان کوه نشین عبارت است از: کشتی محلی ، کل برد، چوکلی بازی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، فوتبال و گو بازی است که خرد و کلان به مناسبتهای مختلف و خصوص در ایام عید نوروز و موسم کوچ بهاری رونق بیشتری دارد. در بهاران یکی از چشم نواز‌ترین منظره‌های شیمبار جنگل رویائی اوست که زیبائی و دلربائی آنرا دو چندان میکند.
آثار باستانی و بناهای مذهبی و جاذبه‌های طبیعی شیمبار عبارتند از: تالاب گندیکال، رود خانه شیمبار، آبشار پل نگین، دشت جنگلی جلگه شیمبار، پل نگین، ، بقایای آسیابهای آبی تتگ سنان ، قلعه دختر، کوه قلندرون1 « نقش بر جسته‌های تنگ بتان، قلعه کله قندی، قلعه آهنگری، و قلعه دزوراز کو دلا» و امامزاده صالح ابراهیم در دامنه کوه دمه مشرف بر دشت شیمبار، امامزاده بابا زاهد معروف به علی اسماعیل گیلکی (گیلانی)صاحب قرآن سرخ للر در آن سوی کوه دمه مشرف بر بخش چلو است ، امامزاده محمد ابن حمام در ضلع شرقی شیمبار و شیرهای سنگی و کهریزهای عهدکهن می‌باشند. کو هها ی بلند و شگفت انگیزی که همانند نگینی دشت شیمبار را در بر گرفته عبارتنداز: کوه دلا، کوه دمه، کوه قلندرون، و کوه چال منار است و با فاصله ای نچندان دور کوه تاراز ، کوه لیله و کوه کینوح است که آنرا بام بلند خوزستان نامیده اند.
یکی دیگر از آثار شگفت انگیز این منطقه وجود نقش برجسته‌های تنگ بتان است برخی می‌گویند این سنگ نگاره مربوط به دوران ایلامیان است و بعضی معتقدند مربوط به عهد باستان است. لایارد سیاح انگلیسی این نقش بر جسته‌ها را متعلق به دوران ساسانیان میداند.
از دیگر آثار مهم شیمبار «پل نگین یا خدا آفرید» می‌باشد. این پل در زیر یک تپه طبیعی واقع شده طول آن حدود300 متراست که آب اضافه دشت شیمبار را یه منطقه شلا هدایت می‌کند و بعد از طی طریق به رودخانه عظیم کارون منتهی می‌شود. باستان شناسان قدمت این پل را به دوران اشکانیان نسبت می‌دهند.
شیرین بهار
شیرین بهار
شیرین بهار

کوروش آریا

کوروش آریا یکشنبه 9 اسفند 94 - 17:48

جای باصفایی هست .

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]