جاده رویان(علمده) به بلده

جاده رویان(علمده) به بلده

آبشار‌های پری او(آب پری) وحرام او -شهرستان نور- استان مازندران
Landscapes:The Road Of Royan (Alamdeh) To Baladeh
Pari-O (Abpari)& Haram-O Waterfalls/Nur County/Mazandaran Province
photographers:Mr.Reza Rezaee & Shayan Naji & Others
شهر‌های رویان و بلده،مراکز بخش هایی به همین نام هستند که در شهرستان نور استان مازندران واقع شده اند.رویان که قبلا علمده نامیده می‌شد،در50کیلومتری شرق شهر چالوس و30کیلومتری غرب شهر محمودآباد قرار دارد.
از مرکز شهر رویان جاده ای شما را به سمت جنوب هدایت می‌کند.پس از 13کیلومتر طی مسیر در این جاده جنگلی و کوهستانی،به آبشار پری او یا همان آب پری می‌رسیم.این آبشار دقیقا کنار جاده وسمت چپ قرار دارد.ویژگی آبشار آب پری آن است که آب رودخانه از ارتفاع به صورت پلکانی ریزش می‌کند که وجود سنگ هادر مسیرسبب چشم نوازی این منظره وگوش نوازی صدای آب شده است.توقف برای ثبت عکس یادگاری ونوشیدن از آب خنک چشمه کنار آبشار خالی از لطف نیست.
اگر جاده را5کیلومتر ادامه دهیم به دو راهی خواهیم رسید.جاده سمت راست،جاده ای پرپیچ وخم وزیباست به طول80کیلومتر،که پس از عبور از شهرهایی چون کدیر وکجور ونزدیکی کندلوس،به جاده چالوس،در6کیلومتری شمال مرزن آباد منتهی می‌شود.
اگر در دو راهی مذکور،از سمت چپ ادامه مسیر دهیم پس از چند کیلومتر به آبشار خزه ای بسیار زیبایی در سمت چپ جاده روبه رو خواهیم شد.آب چشمه ای که از این آبشار سرریز می‌کند به مصرف خاصی نمی‌رسد وحرام می‌شود،لذا نام آبشار در بین افراد محلی حرام او می‌باشد!
شاید نام امام زاده بیژن به گوش تان خورده باشد!امام زاده سید محمد که افراد محلی به آن لقب امام زاده بیژن داده اند نیز حدود20کیلومتر بعد از دوراهی کجور-علمده قابل دسترسی است. از دوراهی مذکور تا بلده کمتر از60کیلومتر است،اما جاده بسیار پرپیچ وخم و کوهستانی والبته بسیار زیباست.قبل از رسیدن به بلده دورنمای قله زیبای دماوند در سمت چپ وقله مرتفع آزاد کوه در سمت راست جلب توجه می‌کند.
اگر از بلده به سمت غرب حرکت کنید،جاده پس از60کیلومتر به جاده چالوس،درمحدوده پل زنگوله(نزدیک تونل کندوان) منتهی خواهد شد.در این صورت فرصت بازدید از موزه و آرامگاه نیما یوشیج که در 10کیلومتری بلده است را خواهید داشت.
اگر هم از بلده به سمت شرق ادامه مسیر دهید،پس از 50کیلومتربه جاده هراز در محدوده آبشار شیرگاه وجنگل الیمستان،و85کیلومتری رودهن و50کیلومتری آمل خواهید رسید.
لازم به ذکر است جاده‌های مذکور همگی جز جاده‌های فرعی محسوب می‌شود،لذا اگر در رسیدن به مقصد عجله دارید،به هیچ عنوان جاده‌های مناسبی محسوب نمی‌شوند. همچنین با توجه به کوهستانی بودن مسیر،تردد در فصول بارندگی به ویژه زمستان مطلوب نیست. بهترین زمان سفر به این مناطق اردیبهشت تاآبان ماه است.
شایان ناجی
جاده رویان(علمده) به بلده
جاده رویان(علمده) به بلده
جاده رویان(علمده) به بلده
جاده رویان(علمده) به بلده

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]