«قاسم آباد» گیلان

«قاسم آباد» گیلان

«قاسم آباد» را با لباس و دامن اهالی، صنایع دستی و طبیعت بکرش می‌شناسند؛ روستایی که اهالی‌اش عروسک می‌سازند و از خودروهای مستعمل خارجی برای کوه پیمایی استفاده می‌کنند.

سفر به یکی از شهرهای شمالی که هنوز ویلاسازی‌های ناهمگون با جامعه روستایی در آن به حدی نرسیده که دل هر گردشگر را بزند یکی از آرزوهای گردشگران شده، گردشگرانی که البته خودشان نقش کمی در تبدیل خانه‌های روستایی به ویلایی نداشته‌اند.

از تهران که سوار خودروهای عمومی بشوی ۶ ساعتی را باید در مسیر تهران رشت باشی تا برسی به شهر رشت و از آنجا به سمت روستای قاسم‌آباد در شهرستان رودسر. همین مسیر را می‌توان با خودروی شخصی رفت از دو مسیر متفاوت؛ یکی مسیر تهران رشت و دیگری مسیر تهران چالوس.

در این میان جاده تهران چالوس گرچه خطرناک و پر ترافیک است اما جاذبه‌های طبیعی خودش را دارد که گردشگران را به سمت تنکابن می‌رساند و می‌توان از جاذبه‌های رامسر نیز در طول مسیر دیدن کرد. از آنجا که روستای قاسم‌آباد در استان گیلان، شرقی‌ترین روستای گیلان است که با استان مازندران فاصله زیادی ندارد به همین دلیل می‌توان دو تیر و یک نشان زد و هم از جاذبه‌های گیلان بهره برد و هم از جاذبه‌های مازنداران در شهرهایی مانند رامسر و چالوس.



اما قاسم آباد را بیشتر با نام هنر و پوشش قاسم آبادی‌ها می‌شناسند. حرکات موزون محلی که آنها را جزو شادترین مردم خطه شمال قرار داده و لباس و دامن قاسم آبادی که شهرت کمی ندارد. با همان دامن‌های چین چین و دور تا دور نوار دوزی شده رنگارنگ و بزرگ. هنوز هم خیاطان و زنان این روستا دامن‌های قاسم آبادی می‌دوزند و آن را به شهرهای دیگر ارسال می‌کنند و حتی برای نمایشگاه‌های مختلف اماده می‌کنند.

این لباس از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین لباس‌های ایران و مشرق زمین است که به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالابسیار معروف بوده است به طوری که نشانه‌هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می‌شود. این لباس شامل یک روسری زیرین به نام (مندیل) است که به جای آن از کلاه نیز استفاده شده و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزیین می‌شود البته این کلاه مختص قاسم آباد نیست، جلیقه این لباس به مانند جلیقه‌های دیگر بوده با فرق این که با سکه تزئین شده است. پیراهن لباس قاسم آبادی تفاوت خاصی با پیراهن‌های نقاط مختلف گیلان دارد.


دامن آن از پارچه ساده و یا گل دار که روی آن با فرم استانداردی نواردوزی شده تشکیل می‌شود. البته این فرم نواردوزی در روستاهای مختلف متفاوت است و در واقع تکمیل دهنده لباس‌های مجلسی روستاهای همجوار قاسم آباد شده است. مردان قاسم آبادی هم با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت می‌کنند.

گیله مردان هم جاذبه‌های دیگر قاسم آباد هستند. آنهایی که آوازه شان در کتاب‌های داستانی نیز پیش رفته و همچنان کشتی گیله مردان مخاطبانش را دارد. اگر به روستای قاسم آباد رفتید. بعید است یکی از این گیله مردان را در حال تمرین نبینید.

برای دیدن جاذبه‌های قاسم آباد سفلی و علیا باید چند روزی وقت گذاشت. جاذبه‌های این روستا کم نیست. شاید در زمان اول متوجه تمام این جاذبه‌ها نشوی اما وقتی وارد روستا شدی و از دور و اطراف خبر دار شدی، محال است نخواهی همه آنها را ببینی. کارخانه چای روستای قاسم آباد هم خودش جاذبه ای است. همان جا برایتان چای می‌ریزند و فرق چای ایرانی و خارجی و طعم دارد و قلابی را برایتان شرح می‌دهند. کارکنان این کارخانه خودشان اهل قاسم آباد و کلاچای هستند و موزه ای تشکیل داده اند تا با چای ایرانی و نحوه تهیه آن بیشتر آشنا شوی.


می توان برای تورهای نیم روزه و بازدید از این کارخانه هم برنامه‌ریزی کرد. برای این کار می‌توان به گیله بوم سر بزنید و همان جا هم اقامت کنید. گیله بوم یک خانه از ویلاهای روستای قاسم آباد است که توسط ۵ نفر از فعالان گردشگری و عضو گروه اقامتگاههای بوم گردی(خوشه سار) شکل گرفته و هر هفته میزبان گردشگران و طبیعت گردان است.

این ۵ نفر در همین خانه که سعی کرده‌اند آن را با صنایع دستی و غذاهای محلی گیلان بومی کنند، میزبان گردشگرانی می‌شوند که دوست دارند با فرهنگ گیلگ‌ها بیشتر آشنا شوند. هر چند خودشان تهرانی هستند اما می‌توان در این خانه دست پخت زنان گیلکی را خورد و از نحوه درست کردن این غذاها مانند مرغ ترش، میرزا قاسمی، ترشی تره، باقلاقاتق و ... مطلع شد و سفره ای را دید که سرتاسرش را با ظروف صنایع دستی چیده اند و در رختخوابی خوابید که با چادر شب‌های بافته شده توسط زنان قاسم آباد مرتب شده است.

صنایع دستی زنان از چادرشب بافی گرفته تا حصیر بافی
«قاسم آباد» گیلان
«قاسم آباد» گیلان
«قاسم آباد» گیلان
«قاسم آباد» گیلان
«قاسم آباد» گیلان

علیرضا قاسمی

علیرضا قاسمی شنبه 8 اسفند 94 - 13:15

عالیه اینجا

کوروش آریا

کوروش آریا یکشنبه 9 اسفند 94 - 17:54

چه جای قشنگی .

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]