پل خواجو، پله پله تا وصله ناجور قسمت 2

پل خواجو، پله پله تا وصله ناجور قسمت 2

به خاطر عقاب بال گشوده اش
حالااز آسمان به پل بنگرید، سوار بر هواپیما، بالگرد یا چیزی چون این. بنای پل از بالاهمچون عقابی است که با تمام شکوه بال گشوده و برپهنه آبی زاینده رود پرواز می‌کند. کنگره‌های طبقات مختلف پل بسان پرهای عقاب می‌ماند و برآمدگی‌های شاه نشین طبقه دوم پل همچون سر عقاب است. براستی معمار عهد صفوی چگونه حساب نگاه از آسمان را هم نگه داشته؟! و عجیب‌تر آن که چنین پرسپکتیوی را چگونه در سر پرورانده؟!
به خاطر پایداری سازه اش
به گفته دکتر شاه کرمی از استادان برجسته دانشگاه امیرکبیر تهران، «پل خواجو شاهکار مهندسی دنیاست»! حساب همه بارها، همه سربارها، همه ضربه‌ها و فشارها شده است. زیر پل و در بستر رودخانه از گوی‌های سفالین استفاده شده که با ساروج پر شده اند و علاوه بر آب بند کردن پی، بر پایداری سازه افزوده اند.
به خاطر سد بودنش
در زمان شاهان صفوی از پل خواجو به عنوان «سد» هم استفاده می‌شده، این گونه که وقت جشن‌ها و پایکوبی مردم خوشبخت اصفهان، با تخته هایی چوبی آبراهه‌های زیر پل و حتی دهانه‌های طبقه اول پل بسته می‌شده و آب بالاو بالاتر می‌آمده، تا آنجا که زاینده رود به دریاچه ای تبدیل می‌شده که سطحش چونان آینه ای نورچرا غ‌های آویخته و آتشبازی‌ها را باز می‌تابانده است و وزن عظیم آب بالادست پل را سازه، بی هیچ کمر خم کردنی تاب می‌آورده ... .
به خاطر شاهکارهای معماری اش
در هر دو طبقه پل، موزه ای از انواع هنرهای صفوی، به رایگان در پیش دیدگان رهگذران، جلوه دارد که گنجینه ای از ناب‌ترین هنرهای شناخته شده در جهان است! آمیزه ای از رنگ و نقش. انواع کاشی ها، مقرنس ها، کنده کاری ها، طاق ها، طاقچه‌ها و ... .
به خاطر آنچه در اینجا نمی‌گنجد
... و پل خواجو شگفت انگیز است به خاطر هزاران شگفتی دیگر که در این مقاله جای نمی‌گیرد و شگفت انگیز است به خاطر هزاران شگفتی دیگرش که هنوز کشف نشده است.
یک راز عجیب!
اگر به سنگ‌های طبقه پایینی پل نگاه کنید، علامت‌های عجیبی را روی برخی از آنها می‌بینید که به دست حجارانی کنده کاری شده است. درباره این علائم حرف و حدیث بسیار است. عده ای آن را علائمی می‌دانند که هر کدامش مخصوص یک سنگتراش عهد صفوی بود و به این وسیله در پایان کار مشخص می‌شده که هر کس چند سنگ تراشیده و چقدر مزد می‌گیرد؟ اما معدود افرادی از کارشناسان معتقدند این علامت‌ها علائم حروف الفبای یونانی است! به اعتقاد ایشان در منطقه جی اصفهان ویرانه هایی از کاخ‌های دوران ساسانی باقی مانده بوده که سنگتراشان آن (برخی از آنها) یونانی بوده اند و در عهد صفوی در ساخت پل خواجو از سنگ‌های آن بناهای قدیمی استفاده شده است. به هر حال سنگ‌های عجیب علامت دار خواجو همچنان یک معماست...

نویسنده: احسان مرادی
پل خواجو، پله پله تا وصله ناجور قسمت 2
پل خواجو، پله پله تا وصله ناجور قسمت 2
پل خواجو، پله پله تا وصله ناجور قسمت 2

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]