چشم در چشم این شکوه فیروزه‌ای

چشم در چشم این شکوه فیروزه‌ای

مسجد تاریخی امام سمنان که پیشتر مسجد شاه و مسجد سلطانی نیز نامیده می‌شده، یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهر سمنان است.
استان سمنان و خصوصاً شهر تاریخی سمنان از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در حوزه گردشگری مذهبی برخوردار است که وجود دو مسجد تاریخی امام و جامع سمنان هم‌چنین وجود 37 امامزاده و بقعه متبرکه از جمله این ظرفیت‌ها در مرکز استان سمنان است.
تعدد امامزادگان در این شهر تاریخی که بر سر راه تاریخی خراسان واقع شده به گونه‌ای است که تنها در یکی از محلات قدیمی این شهر 17 امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد و از این‌رو از این شهر به‌عنوان بقیع عجم نیز یاد می‌کنند.
در میان این همه جاذبه گردشگری مذهبی اما، مسجد سلطانی یا امام سمنان، از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. معماری چشم‌نواز این مسجد - مدرسه و شکوه گنبد و مناره‌های این اثر تاریخی تا به آن‌جاست که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
این مسجد تاریخی دارای چهار درب بزرگ ورودی از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی است و ورود از هرکدام از این درب‌های چهارگانه شما را با شکوه دیرسال این اثر تاریخی پابرجا روبرو می‌کند.
یک کارشناس ارشد معماری اظهار کرد: معمار مسلمان ایرانی بر خلاف معماران سایر اقوام وقتی شروع به طراحی مسجد و ساخت آن می‌کند در نهایت سعی و تلاش خود را به کار می‌بندد تا خانه‌ای در خور ذات مقدس احدیت بنا کند.
«ناصر قدس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، پیرامون مولفه‌های معماری اسلامی و ایرانی در مسجد امام سمنان، گفت: در بنای این مسجد این خصیصه ایرانی با توجه به امکانات موجود در 200 سال پیش در نهایت آن مشاهده می‌شود.
این استاد دانشگاه سمنان، پرهیز از اسراف و بیهودگی را از دیگر مولفه‌های معماری اسلامی ایرانی برشمرد و تصریح کرد: برای مثال در معماری مسجد امام در پوشش سقف فضاهای دسترس‌دهنده به شبستان و مقصوره(گنبدخانه) از عنصر تزئینی«کاربندی» به‌عنوان یک عنصر باربر به جهت ایستایی بنا و پوشش سقف فضاها استفاده شده است و این یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است.
وجود حوض آب در مرکز و چهار باغچه در اطراف را نمادی بسیار نازل‌تر از وعده قرآن به مومنین و نمونه دیگری از وجود مولفه‌های معماری اسلامی ایرانی در معماری مسجد امام سمنان دانست.
هم‌چنین یک کارشناس معماری بارزترین ویژگی معماری مسجد امام را چهار ایوانی بودن آن برشمرد و گفت: شبستان و مقصوره اصلی همراه با نقاشی بسیار زیبای آن و تزئین ایوان اصلی از برجسته‌ترین ویژگی معماری این مسجد در مقیاس با سایر مساجد استان و کشور است.
به هر روی دیدن این اثر فاخر معماری در هر برهه‌ای از سال، تماشایی است اما دیدن آن در تعطیلات نوروزی که همواره شماری از گردشگران را در حیاط خود، مبهوت دستان هنرمند معماران این اثر باشکوه تاریخی کرده، دیدنی‌تر است. پس اگر امسال نوروز گذرتان به سمنان افتاد، لذت دیدن این شکوه فیروزه‌ای را از دست ندهید.
چشم در چشم این شکوه فیروزه‌ای
چشم در چشم این شکوه فیروزه‌ای
چشم در چشم این شکوه فیروزه‌ای

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]