دژ فردوس

دژ فردوس

کوه قلعه فردوس، کوهی است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر فردوس و شهر تاریخی تون و در بلند‌ترین نقطه دشت فردوس واقع شده و از تمام جهات بر منطقه مشرف است. قرار داشته و محل یکی از قلعه‌ها و دژهای مهم اسماعیلیه و مرکز استقرار این فرقه در ایالت قهستان و در جنوب خراسان بزرگ بوده‌است.
این قلعه در 6 حصار مختلف ساخته شده و مرکز فرماندهی آن طبقه ششم و در نوک قلعه قرار دارد و طبقات دیگر آن دارای دروازه‌های ورودی از جهات مختلف است که، شامل: محل نگهداری آذوقه، اسلحه‌خانه، اصطبل، آب انبار، برج و بارو، حمام، تالارها و سربازخانه هستند.
در دوره مغول و در اثر گسترس فرقه اسماعیلیه در آن زمان این قلعه نیز از هجوم سربازان مغول در امان نبوده و در همان دوران غارت و در نهایت به آتش کشیده می‌شود.
موقعیت قلعه چنان است که از سه جهت به پرتگاه‌های مخوف منتهی می‌شود و تنها راه دسترسی به قلعه تنگه ای است که در جنوب غربی کوه قلعه قرار دارد.
ارتفاع برج‌ها در این قلعه تاریخی تقریبا 5 متر است که به کمک سنگ‌های لاشه و ملات گچ و سالوج ساخته شده است و باید دانست که این قلعه در دوران آبادی دو دیوار و حصار تو درتو و چند برج دیده بانی داشته است که محیط دیوار پایانی در حدود یک هزار متر است.
دیوارهای قلعه سطح منظم هندسی ندارد در قسمت پایانی قلعه آب انبارهایی در دل صخره‌ها کنده شده است که طول هر یک، حدود 10 و عرض آن‌ها حدود 2 متر بوده است و از آب باران و برف پر شده و در مواقع محاصره به مصرف آب شرب ساکنان قلعه کمک می‌کرده است.
دژ فردوس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]